457 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
====Yunani====
{{portal|Yunani|Coat of arms of Greece.png}}
* [[Athens]], ketua [[Liga Delos]], terlibat dalam pertikaian dengan [[Corinth]] dan sekutunya, [[Sparta]] (ketua [[Liga PeloponnesePeloponnesus]]) tentang [[Megara]]. [[Nicodemes]] dari Sparta, pemangku raja untuk Raja [[Pleistoanax]], mengetuai sebuah angkatan tentera yang terdiri daripada 11,500 orang [[hoplit]] (askar infantri) masuk ke [[Boeotia]] untuk membantu [[Thebes]] mematahkan pemberontakan oleh [[Phocis]].
* Angkatan tentera Athens menyekat laluan-laluan balik ke [[PeloponnesePeloponnesus]] dan oleh itu, tentera Sparta memutuskan untuk kekal di Boeotia dan menunggu serangan Athens. Athens dan sekutu-sekutunya, dengan 14,000 askar di bawah kuasa pemerintahan [[Myronides]], bertemu dengan tentera Sparta dalam [[Perang Tanagra]]. Tentera Sparta memenangi pertempuran itu tetapi mereka mengalami kerugian yang besar dan oleh itu, tidak dapat menggunakan kesempatan yang diwujudkan oleh kemenangan mereka.
* Tentera Athens berkumpul semula selepas pertempuran dan mara ke Boeotia. Diketuai oleh Myronides, tentera Athens menewaskan tentera Boeotia dalam [[Pertempuran Oenophyta]], dan kemudian memusnahkan tembok-tembok Tanagra, serta menjarah [[Locris]] dan [[Phocis]].
* Athens kemudian menewaskan [[Aegina]] dalam tahun yang sama, dan menyiapkan pembinaan Tembok-tembok Panjang untuk pelabuhan Athens di [[Piraeus]] (suatu tindakan yang ditentang oleh Sparta).