378 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Escarbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 20:
dn3=340-an SM|
}}
<br><br><br><br clear=all>
 
==Peristiwa==
===Mengikut tempat===
====Yunani====
* [[Epaminondas]], jeneral dan negarawan Thebes, memegang kuasa [[Thebes, Greece|Thebes]]. [[Pelopidas]] dipilih sebagai [[boeotark]] (ketua majistret) Thebes.
* [[Timotheus]], anak lelaki kepada [[Conon]], jeneral [[Athens]], dipilih sebagai [[strategus]] Athens.
* Suatu percubaan [[Sparta]] untuk menawan [[Piraeus]] merapati Athens dengan Thebes. [[Chabrias]], askar upahan Athens, menewaskan tentera Sparta dalam pertempuran. Untuk pertempuran ini, Chabrias mereka sebuah teknik pertahanan yang baru: beliau memerintah setiap askar berpasangan dengan seorang lagi yang melutut dengan lutut kiri, dengan perisainya di atas lantai dan lembingnya dituju kepada musuh.
* [[Athens]] bersekutu dengan [[Thebes, Greece|Thebes]], dan membentuk [[Empayar Athens Kedua]]. Gabungan ini termasuk kebanyak kota [[Boeotia]] dan sesetengah pulau [[Ionia]].
 
====Sicily====
 
* Perang ketiga [[Dionysius I dari Syracuse]] dengan [[Carthage]] terbukti membawa bencana. Dionysius mengalami kekalahan yang teruk di Cronium dan terpaksa membayar ganti rugi sebanyak 1,000 [[talen]] serta menyerahkan semua wilayahnya di sebelah barat Sungai Halycus kepada Carthage.
 
==Kelahiran==