317 SM: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
====Yunani====
* Musim bunga - Dalam [[Perang Kedua Diadochi]], [[Eumenes]] yang kuasanya ditolak oleh [[Seleucus]], [[satrap]] (gabenor) [[Babylon]], bergerak ke [[Susa]] di timur.
* Musim bunga - [[Cassander]] menguasai kedua-dua [[Athens]] dan [[Macedon]] dan diperakui sebagai pemangku raja kepada Raja [[Philip III dari Macedon|Philip III]]. Beliau melantik [[Demetrius dari Phaleron]] sebagai gabenornya di Athens dan bersekutu dengan [[Eurydice]], permaisuri Raja. [[Polyperchon]], bekas pemangku raja, melarikan diri ke [[Epirus (kawasan)|Epirus]] dengan balu Alexander Agung, [[Roxane]], serta [[Alexander IV dari Macedon|Alexander IV]], putera Alexander Agung, dan balunya, [[Roxane]]puteranya. Di sana, Polyperchon bersekutu dengan ibu Alexander, [[Olympias]].
* Oktober - [[25 Disember]] - Semasa Cassander sedang sibuk bertempur di [[Peloponnesus]], Polyperchon dan Olympias, dengan sebuah angkatan tentera Epirus, mula menyerang Macedon. Angkatan tentera yang Permaisuri Eurydice telah mengumpulkan untuk suaminya, Raja King Philip III, dengan serta-merta meninggalkan tugas masing-masing untuk memihak Olympias di sempadan. Olympias menghukum mati kedua-dua raja dan permaisuri.