Sweden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2+) (bot menambah: roa-rup:Suidia
Tiada ringkasan suntingan
Baris 74:
Luas nya 449,964 km² , merupakan negara ke-3 terbesar di di Eropah Barat. Penduduknya sedikit dan 84 % tertumpu di bandar-bandar . Hanya 1.3 % mukabumi digunakan untuk petempatan. Gaya hidup di sana tinggi , moden , liberal , tersusun dan berbudaya kerjasama berbanding dengan negara Anglo-Saxon yang lain. Mereka sangat mengutamakan pemeliharaan alam sekitar, perlindungan hidupan liar dan penggunaan tenaga elektrik yang sistematik. Sweden secara tradisinya pengeluar besi, tembaga dan balak,
 
Sweden tergolong sebuah 'negara kebajikan' dalam Indek Pembangunan Kemanusiaan PBB (HDI). Sweden kaya dengan tenaga air tetapi minyak dan arang batu juga banyak.
 
Sweden moden dibentuk dari gabungan Kalmar Union pada 19371397 oleh Raja Gustav Vasa abad ke-16. Abad ke-17 Sweden berkembang menjadi Empayar Sweden . Beberapa wilayah baru dijajah pada abad 18. Awal abad 19, Finland dan beberapa wilayah lain di Semenanjung Scandinavia telah hilang. Pada 1814 Sweden dan Norway membentuk pakatan sehingga 1905. Sejak 1814, Sweden aman damai , mengamalkan dasar berkecuali dan tidak memihak ketika peperangan.
 
== Sejarah ==