Empangan Bakun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
AntaHelu (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Empangan Bakun''' adalah sebuah [[empangan]] [[hidroelektrik]] yang sedang dalam pembinaan merentasi [[Sungai Balui]] di [[Sarawak]], Malaysia. Ia Sebuahmerupakan sebuah empangan batu dilitupi konkrit ( Inggeris (teknikal) : ''concrete faced rockfill dam'') “CFRD”(CFRD) yang tertinggi di dunia akan dibina. Ia juga akan menjadi empangan terbesar di Asia, selain beberapa empangan lebih besar di negeri Cina. Empangan ini dapat menjana 2,400 MW tenaga elektrik apabila siap pada tahun 2012.
 
Tenaga elektrik yang akan dijanakan akan disalurkan dari Sarawak ke MalayaSemenanjung Malaysia. Rancangan asal ialah untuk menggunakan 30% dari janaan di Sarawak dan selebihnya disalurkan ke MalayaSemenanjung Malaysia. Penghantaran ini memerlukan 660 km talian [[DC]] voltan tinggi di Sarawak dan 670 km talian DC voltan tinggi di bawah laut merentasi [[Laut Cina Selatan]].
 
DimasaDi masa hadapan, janaan dari Empangan Bakun dirancang untuk disambungkan ke [[Grid Elektrik Borneo]], yang akan menghubungkan grid elektrik sedia ada di Sarawak, Sabah, Brunei dan [[Kalimantan]]. Rancangan ini di sebutdisebut-sebut dimesyuratdi mesyurat negara [[ASEAN]], tetapi tiada tindakan susulan lagi.
 
== Sejarah projek ==
 
===Cubaan pertama===
Kerja [[ukur tanah]] dimulakan pada tahun 1960an1960-an dan kajian diteruskan pada tahun 1980an1980-an. Kajian merangkumi pelan induk & upayabina, kajian batuan & tanah, kajian janaan hidro, rekabentuk empangan, kajian alam sekitar & socio-ekonomi dan kajian talian penghantar.
 
Projek ini telah mulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
 
===Cubaan kedua===
Projek ini diteruskan semula oleh [[YAB]] [[Mahathir Mohamad]] pada 1993. Pada Januari 1994, projek ini diswastakan kepada [[Bakun Hydroelectric Corporation]], iaitu syarikat usahasama [[Ekran Berhad]], [[Tenaga Nasional Berhad]], Kerajaan Sarawak, [[Syarikat SESCO Berhad]] dam [[Malaysia Mining Corporation Berhad]]. Bakun Hydroelectric Corporation telah memberi kontrak elektrikal, mekanikal dan penghantaran kepada [[ABB]]. Baberapa pakar runding yang terlibat ialah [[Snowy Mountain Engineering Corporation]], [[TNB Hydro]] (anak syarikat [[Tenaga Nasional Berhad]]) dan [[KLIA Consult]].
 
Projek ini terhenti akibat kemelut ekonomi 1997.
 
===Cubaan ketiga===
Pada MayMei 2000, Karajaan Malaysia telah mengambil alih projek dengan membeli kepentingan Bakun Hydroelectric Corporation, dan meneruskan projek melalui syarikat milik kerajaan, [[Sarawak Hidro Sdn Bhd]]. hanyaHanya pembinaan Empangan Bakun diteruskan dan kerja pembinaan ditawarkan melalui kontrak “turnkey”. Pembinaan talian penghantar bawah laut tidak akan dilaksanakan.
 
Kontraktor baru ialah [[Malaysia-China Hydro JV Consortium]], iaitu syarikat usahasama [[Sime Engineering Berhad]], iaitu anak syarikat [[Sime Darby Berhad]] dan [[Sino-Hydro Corporation]] dari [[Cina]]. Rakan kongsi kecil yang lain adalah [[WCT Berhad]], [[MTD Capital Berhad]], [[Ahmad Zaki Resources Berhad]], [[Syarikat Ismail Berhad]] dan [[Edwards & Sons Berhad]]. Tarikh siap ditetapkan pada September 2007. Harga kontrak sivil adalah RM 1.8 billion. Kerja elekromekanikal diberi pada satu kontrak kepada [[IMPSA]] dari [[Argentina]] dan satu kontrak lagi kepada [[Alstom]] dari [[Perancis]].
Baris 25:
 
===Perkembangan terkini semasa cubaan ketiga===
Pada tahun 2003, [[Gulf International Investment Group]] (GIIG) telah meletak wang pertaruhan sebanyak RM500 juta, sebagai permulaan ingin membeli 60% projek Empangan Bakun. GIIG adalah syarikat usahasama antara [[Syed Mokhtar Al-Bukhary]], orang kaya dari Malaysia dan [[Mohamad Ali Al-Abbar]], orang kaya dari [[Dubai]]. Tujuan pembelian ialah sebagai sumber tenaga elektrik untuk sebuah lagi pelaburan mereka iaitu kilang pelebur aluminium yang akan dibina di [[Similajau]], Sarawak. Rancangan ini tidak diteruskan akibat kelewatan didalamdi dalam pembinaan Empangan Bakun.
 
Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahanapi seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan. [[Tenaga Nasional Berhad]] telah menyatakan hasrat ingin menggunakan sumber hidroelektrik dari Sarawak menjelang 2012. Berikutan itu, beberapa syarikat telah menunjuk minat dan Sime Darby adalah yang terhadapan dalam usaha mendapatkan kontrak menlaksanakanmelaksanakan talian penghantar bawah laut ini.
 
Pada November 2006, berita tersebar mengenai pengabungan [[Sime Darby Berhad]], [[Golden Hope Plantations Berhad]] dan [[Kumpulan Guthrie Berhad]] menjadi sebuah syarikat baru dengan modal berbayar RM 31 billion. Serentak dengan pengabungan tersebut, anak syarikat Sime Darby iaitu [[Sime Engineering Sdn Bhd]] akan mengambil alih sebahagian kepentingan kerajaan didalam Sarawak Hidro Sdn Bhd.
 
==Pemeliharaan alam sekitar==
Baris 62:
Apabila siap nanti:
*Empangan Bakun akan menjadi empangan jenis CFRD yang tertinggi didunia dengan tinggi 205 m.
*[[Tasik Bakun]] akan menjadi tasik terbesar diMalaysiadi Malaysia (mengikut isipadu dan juga luas permukaan).
*StesyenStesen janakuasa Bakun akan menjadi penjana elektrik terbesar diMalaysiadi Malaysia, mengatasi Empangan Pergau di Malaya.
*Talian penghantar bawah laut Bakun akan menjadi yang terpanjang diduniadi dunia, mengatasi talian penghantar dari Norway ke Belanda.
 
==Rujukan==
Baris 71:
 
==Pautan luar==
*Inggeris :{{en}} Project History [http://www.idsnet.org/Resources/Dams/Bakun/basic-facts.html International Development Study]extracted 15 December 2006.
*Inggeris :{{en}} Role of ABB [http://www.abb.com/cawp/seitp202/c1256c290031524bc12567310022664c.aspx?]extracted 15 December 2006
*Inggeris :{{en}} [http://www.atimes.com/atimes/Southeast_Asia/HA25Ae01.html Dirty dam draws dirty smelters] ''Asian Times Online.'' Extracted January 26, 2006.
 
[[Kategori:Empangan di Malaysia|Bakun]]
[[Kategori:Stesen kuasa di Malaysia]]
 
[[de:Bakun]]