Cheras: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Suntingan 60.53.48.143 dikembalikan ke versi terakhir oleh PM Poon
Baris 11:
 
Kehebatannya terletak pada kekuatan kakinya berjalan dan mengayuh sampan kerana pada masa itu tidak ada basikal. Bunyi dia berjalan akan mengeluarkan bunyi 'cheruh cheras cheruh cheras' oleh geseran seluar silat yang berwarna hitam itu.
Nama "Cheras" dikaitkan dengan kehebatan Tok Perimbun yang mendiami kawasan itu pada zaman dahulu.
 
Tok Perimbun merupakan guru silat yang gagah perkasa dan pandai bersembunyi. Hanya dengan beberapa rumpun serai sahaja yang melindungi dirinya, dia dapat bersebunyi daripada musuh. Itulah sebabnya dia dikatakan sebagai Tok Perimbun menyorok di rimbunan pokok serai. Pokok serai banyak di kawasan Sungai Serai sekarang ini.
 
Kehebatannya terletak pada kekuatan kakinya berjalan dan mengayuh sampan kerana pada masa itu tidak ada basikal. Bunyi dia berjalan akan mengeluarkan bunyi 'cheruh cheras cheruh cheras' oleh geseran seluar silat yang berwarna hitam itu.
 
Sesiapa yang berselisih dengan Tok Perimbun ketika berjalan, akan mendapati Tok Perimbun sudah berada di tempat yang ditujui itu Bukit Enggang.Hajatnya hendak menangkap burung enggang yang banyak di situ. Pengikutnya hairan bagaimana Tok Perimbun boleh sampai terlebih dahulu sedangkan mereka yang lebih dahulu pergi.
 
Namun dalam perjalanan pulang, apabila dia sampai di sebuah bukit, Tok Perimbun tidak berupaya lagi kerana makanannya telah dicampur dengan sembilu buluh. Ilmu silat yang dimilikinya boleh luntur dan ghaib. Tok Perimbun terpaksa dipapah dan didukung. Maka tempat itu dinamakan Bukit Dukong .
 
Tok Perimbun terpaksa menggunakan sampan di Sungai Sekamat. Sungai Sekamat merujuk kepada keramat Tok perimbun.
 
 
[Sunting] Muka bumi
Muka buminya berbukit-bukit. Bukit Enggang setinggi 1,119 kaki. Di Stesen Jabatan Pertanian, dibina kolam air di atas sebuah bukit.
 
Terdapat dua sungai di mukim Cheras iaitu Sungai Long dan Sungai Sekamat.
 
 
[Sunting] Kampung Melayu
Kampung Melayu di sini ialah :
 
Kampung Perimhun
Kampung Batu Sembilan
Kampung Balakong
Kampung Bukit Dukong
Kampung Sungai Sekamat
Kampung Cheras Baru
Kampung Sungai Raya
Kampung Sungai Long
Kesemua kampung-kampung ini terletak dalam Tanah Simpanan Melayu (Malay Reserve Land).
 
 
Sesiapa yang berselisih dengan Tok Perimbun ketika berjalan, akan mendapati Tok Perimbun sudah berada di tempat yang ditujui itu [[Bukit Enggang]].Hajatnya hendak menangkap burung enggang yang banyak di situ. Pengikutnya hairan bagaimana Tok Perimbun boleh sampai terlebih dahulu sedangkan mereka yang lebih dahulu pergi.