Wikipedia:Dasar dan garis panduan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
→‎Bagaimana dasar-dasar ini dikuatkuasakan?: memasukkan pautan interwiki dalam WBM, kerana WBM sudah ada laman Wikipedia:Penyelia bukanlah, laman ini perlu dijadikan sandaran dalam WBM.
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 36:
 
=== Bagaimana dasar-dasar ini dikuatkuasakan? ===
 
''Anda'' merupakan penyunting [[Wikipedia]]. Wikipedia tiada editor-in-chief atau pusat, mekanisma atas-kebawah di mana kemajuan hari ke hari pada ensiklopedia dipantau dan diluluskan. Sebaliknya, peserta aktif memantau [[special:Recentchanges|Perubahan terkini]] dan membuat suntingan salinan dan pembetulan kepada kandungan dan masalah format yang mereka lihat. Jadi [[Wikipedia:Ahli Wikipedia|peserta]] merupakan penulis dan penyunting.
 
Baris 44 ⟶ 43:
Namun mereka juga ada beberapa perkara yang tidak menjadi tugasan mereka seperti, sila lihat [[Wikipedia:Penyelia bukanlah]].
 
Maka perlu dijelaskan penyunting-penyunting juga mempunyai hak untuk memberi cadangan dan teguran untuk penambahbaikkan Wikipedia dari masa kesemasake semasa, silatsila lihat [[Wikipedia:Pendapat dan cadangan pengguna]], pengguna dan penyunting juga berpeluang mengikuti diskusi dan perbualan yang yang dikepilkan bersama dalam satu-satu halaman dalam Wikipedia itu, setiap dari penyunting Wikipedia juga berpeluang untuk bebas melontarkan pendapat dan cadangan serta pelbagai perkara lain dalam [[Wikipedia:Kedai kopi]].
Dalam kes terlampau dan tertentu, [[:en:user:Jimbo Wales|Jimbo Wales]] telah bertindak untuk menegah pengguna yang terbukti amat merosakkan. Jimbo juga telah mengistiharkanmengisytiharkan sesetengan polisi sebagai, secara asasnya, polisi rasmi Wikipedia; lihat [http://www.wikipedia.org/pipermail/wikien-l/2002-November/000083.html Wikien-l post] dan [[:en:user:Jimbo Wales/Statement of principles|kenyataan prinsip Jimbo]].
 
Telah ternyata banyak medium kebebasan yang wujud dalam Wikipedia ini supaya sama-sama kita dapat memajukan Wikipedia sebagai Ensiklopedia Serius yang bermatlamatkan rencana yang berwibawa. Lemah lembut dan bersifat ihsan lah dalam setiap kerja yang dilakukan di Wikipedia. [[Wikipedia:Larangan serangan peribadi|Janganlah mencemuh]] dan melontarkan kata-kata kesat semasa menyertai Wikipedia. Masuklah sumber rujukan boleh dipercayai semasa menyunting dan elakkanlah berat sebelah.
 
Yang terpenting, anda perlu saling ingat mengingati dan saling bekerjasama antara satu sama lain, kerana semua dasar dan polisi dan Wikipedia tidak akan dikuatkuasakan sekiranya kerjasama dan tolong menolong tidak dijalankan dengan saksama dari semua warga Wikipedia.