Perakaunan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jan Murillo (bincang | sumb.)
Snowolf (bincang | sumb.)
Reverted 2 edits by Jan Murillo (talk): Removal of content. (TW)
Baris 1:
{{Kewangan}}
'''Prinsip Umum Perakaunan Islam'''
'''Accountancy''' adalah suatu seni komunikasi maklumat kewangan mengenai satu [[entiti perniagaan]] kepada pengguna-pengguna seperti [[pemegang saham]] dan [[pengurus]].<ref>Elliot, Barry & Elliot, Jamie: ''Financial accounting and reporting'', [[Prentice Hall]], London 2004, ISBN 0-273-70364-1, p. 3, [http://books.google.co.uk/books?id=82B1L70-xrsC&lpg=PP1&dq=Financial%20accounting%20and%20reporting&pg=PA3#v=onepage&q=&f=false Books.Google.co.uk]</ref> Secara umumnya, [[komunikasi]] ini di dalam bentuk penyataan kewangan yang menunjukkan wang menetapkan [[Faktor-faktor pengeluaran|sumber-summber ekonomi]] di bawah kawalan pengurusan; seni berkenaan terletak di dalam pemilihan maklumat yang berkaitan dengan pengguna dan ia boleh dipercayai.<ref>Elliot, Barry & Elliot, Jamie: ''Financial accounting and reporting'', Prentice Hall, London 2004, ISBN 0-273-70364-1, p. 3</ref>
 
Perakaunan merupakan satu cabang [[Sains matematik]] yang berguna didalam penemuan sebab musabab kejayaan dan kegagalan di dalam [[perniagaan]].[[Prinsip|Prinsip-prinsip]] perakaunan diaplikasi di dalam entiti perniagaan dalam tiga bahagian seni gunaan, dinamakan perakaunan, [[buku kira-kira]], dan [[pengauditan]].<ref>Goodyear, Lloyd Earnest: ''Principles of Accountancy'', Goodyear-Marshall Publishing Co., [[Cedar Rapids, Iowa]], 1913, p.7 [http://www.archive.org/download/principlesofacco00goodrich/principlesofacco00goodrich.pdf Archive.org]</ref>
Asas perakaunan Islam termasuklah perakaunan wakaf umumnya bersumberkan kepada surah Al-Baqarah Ayat 282. '''Wahai orang-orang yang beriman! Apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan hutang piutang yang diberi tempoh hingga ke suatu masa yang tertentu, maka hendaklah kamu menulis (hutang dan masa bayarannya) itu. Dan hendaklah seorang penulis di antara kamu menulisnya dengan adil (benar). Dan janganlah seseorang penulis enggan menulis sebagaimana Allah telah mengajarkannya. Oleh itu, hendaklah ia menulis dan hendaklah orang yang berhutang itu merencanakan (isi surat hutang itu dengan jelas). Dan hendaklah ia bertaqwa kepada Allah Tuhannya, dan janganlah ia mengurangkan sesuatu pun dari hutang itu. Kemudian jika orang yang berhutang itu bodoh atau lemah atau ia sendiri tidak dapat hendak merencanakan (isi surat itu), maka hendaklah di rencanakan oleh walinya dengan adil (benar) dan hendaklah kamu mengadakan dua orang saksi lelaki dari kalangan kamu. Kemudian kalau tidak ada saksi dua orang lelaki, maka bolehlah, seorang lelaki dan dua orang perempuan dari orang-orang yang kamu setujui menjadi saksi, supaya jika yang seorang lupa dari saksi-saksi perempuan yang berdua itu maka dapat diingatkan oleh yang seorang lagi. Dan janganlah saksi-saksi itu enggan apabila mereka dipanggil menjadi saksi. Dan janganlah kamu jemu menulis perkara hutang yang bertempoh masanya itu, sama ada kecil atau besar jumlahnya. Yang demikian itu, lebih adil disisi Allah dan lebih membetulkan (menguatkan) keterangan saksi, dan juga lebih hampir kepada tidak menimbulkan keraguan kamu. Kecuali perkara itu mengenai perniagaan tunai yang kamu edarkan sesama sendiri, maka tiadalah salah jika kamu tidak menulisnya. Dan adakanlah saksi apabila kamu berjualbeli. Dan janganlah mana-mana jurutulis dan saksi itu disusahkan. Dan kalau kamu melakukan (apa yang dilarang itu), maka sesungguhnya yang demikian adalah perbuatan fasik (derhaka) yang ada pada kamu. Oleh itu hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah dan (ingatlah), Allah (dengan keterangan ini) mengajar kamu dan Allah sentiasa Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.'''
 
'''Perakaunan''' atau prinsip akaun merupakan pengukuran, pendedahan atau peruntukan kepastian mengenai maklumat yang membantu pengurus dan orang lain yang membuat keputusan perniagaan bagi membuat keputusan mengenai peruntukan sumber. [[Perakaunan kewangan]] ialah salah satu cabang perakaunan yang asas kerana melibatkan proses-proses yang mana maklumat kewangan mengenai suatu perniagaan direkod, dikelas, dirumus, ditafsir dan dihubungkan. Kerja [[audit]], disiplin yang berkait rapat tetapi berbeza daripada perakaunan, merupakan proses yang mana seorang juruaudit yang bebas (tidak menyebelahi mana-mana pihak) mengkaji penyata kewangan sesebuah pertubuhan agar boleh memberi pandangan - yang memberi jaminan yang boleh diterima akal tetapi bukan secara mutlak - mengenai keadilan dan ketepatan penyata kewangan terhadap [[prinsip-prinsip perakaunan yang diterima umum]] (GAAP), sejauh mana yang dianggap mustahak (''material'').
Daripada Ayat ini, beberapa prinsip umum perakaunan Islam boleh dipedomankan seperti berikut:
 
Pengamal perakaunan dikenali sebagai '''akauntan'''. Akauntan yang dilesenkan secara rasmi boleh dikenalpasti melalui gelaran-gelaran seperti ''Chartered Accountant'' (di [[UK]], [[New Zealand]], [[Kanada]], [[India]], [[Australia]], [[Pakistan]]), ''Certified Public Accountant'' ([[AS]], [[Hong Kong]]), ''Certified Management Accountant'' (Kanada), ''Certified General Accountant'' (Kanada), ''Certified Practicing Accountant'' (Australia). Beberapa negara [[Komanwel]] seperti Australia dan Kanada mengiktiraf kedua-dua badan perakaunan berkanun (''chartered'') atau bersijil (''certified''). Kebanyakan akauntan "awam" (''"public" accountants'') di New Zealand dan Kanada adalah akauntan berkanun; namun, ''Certified General Accountant'' juga diberi hak oleh undang-undang untuk mempraktikkan perakaunan awam dan kerja audit di semua wilayah Kanada, kecuali Ontario dan Québec, sejak tahun [[2005]].
 
Perakaunan bertujuan memastikan ketepatan [[laporan kewangan]] yang berguna untuk pengurus, penguatkuasa korporat (''regulator''), dan [[pemegang kepentingan]] (''stakeholders'') yang lain seperti [[pemegang saham]] (''shareholders''), [[pemiutang]] (''creditors''), atau pemilik perniagaan. Penyimpanan rekod harian yang terlibat dalam proses ini involved in this process juga dikenali sebagai ''bookkeeping''.
 
[[Sistem catatan bergu]] (''double-entry bookkeeping system'') merupakan unsur terpenting bagi perakaunan kewangan moden. Sistem ini melibatkan pemasukan sekurang-kurangnya dua catatan bagi setiap pertukaran yang dibuat dalam aliran perniagaan: satu catatan debit dalam satu akaun, serta satu catatan kredit yang serentak dengan catatan debit itu dalam satu akaun yang lain. Jumlah kesemua catatan debit mestilah senantiasa menyamai jumlah kesemua catatan kredit. Ini memudahkan seseorang untuk menyemak kesilapan dalam akaun. Sistem ini julung kali digunakan di [[Eropah]] sewaktu zaman pertengahan, walaupun ada sesetengah pihak mengakui bahawa sistem ini direka di [[Greece]] zaman kuno.
 
Menurut pembangkang amalan perakauanan piawaian, sistem perakaunan amat sedikit perubahannya sejak dahulu. Langkah rombakan perakaunan dalam bentuk-bentuk tertentu telah diambil dalam setiap generasi untuk cuba memastikan amalan penyimpanan buku sentiasa relevan kepada aset modal atau kapasiti pengeluaran. Bagaimanapun, perubahan ini tidak dapat mengubah prinsip-prinsip asas perakaunan, yang sewajarnya tidak bergantung kepada keadaan ekonomi.
 
'''Prinsip Umum Perakaunan Islam'''
 
Asas perakaunan Islam termasuklah perakaunan wakaf umumnya bersumberkan kepada surah Al-Baqarah Ayat 282. Daripada Ayat ini, beberapa prinsip umum perakaunan Islam boleh dipedomankan seperti berikut:
a. Mencatat transaksi kewangan dan hal-hal lain yang berkaitan dengan urusan muamalat;
b. Catatan kewangan mestilah dibuat dengan cara yang adil, tepat dan beramanah. Sifat adil memerlukan seseorang pencatat hanya bertanggungjawab kepada Allah S.W.T. ;
Baris 32 ⟶ 44:
Sistem catatan bergu bermula apabila perdagangan semakin pesat di Itali pada 1200-1500S.M. Sistem ini dicipta oleh Luca Pacioli bertujuan dapat menyimpan rekod yang lengkapdan sistematik.
 
Luca Pacioli '''DIANGGAP'''dianggap sebagai bapa perakaunan kerana bukunya merupakan terbitan perakaunan yang pertama dicetak dan beliau telah membentuk asas perakaunan yangdiamalkan sehingga kini.
 
Revolusi Perindustrian di England pada abad ke 17 dan ke 18 telah memperkembangkan lagisistem perakaunan. Pengenalan kepada perakaunan kos.