Gempa bumi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RedBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ky:Жер титирөө
Baris 25:
Semasa [[magma]] bergerak ke permukaan [[gunung berapi]], ia bergerak dan memecahkan batu-batuan. Ia mengakibatkan gegaran yang berterusan yang boleh bertahan dari beberapa jam hinggalah beberapa hari.
 
Gempa bumi [[gunung berapi]] berlaku di kawasan yang berdekatan dengan gunung berapi, seperti Pergunungan Cascade di barat Laut Pasifik, [[Jepun]], Tanah Tinggi Iceland, anddan titik merah gunung berapi seperti [[Hawaii]].
 
'''Gempa bumi''' adalah getaran atau gegaran pergerakan [[kerak bumi|permukaan bumi]]. Gempa bumi biasanya disebabkan oleh pergerakan rekahan geologi, kecacatan zon quasi-planar di kerak bumi. Perkataan gempa bumi juga digunakan untuk menunjukkan kawasan punca. Permukaan bumi sentiasa bergerak dalam pergerakan tektonik, dan gempa bumi berlaku disebabkan tekanan melebihi keupayaan bahan [[bumi]] menanggungnya. Keadaan ini sering dijumpai di sempadan [[plat tektonik]] di mana [[kerak bumi]] atau ''lithosphere'' terpisah. Kejadian yang berlaku di sempadan plat dikenali sebagai gempa bumi interplat; gempa bumi dalam plat lithosphere dikenali sebagai gempa bumi intraplat.