Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 26:
 
 
'''Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta''' atau nama ringkasnya '''SMK Ulu Kinta''', merupakan sebuah [[Sekolah menengah kebangsaan]] yang terletak dalam [[mukim]] [[Ulu Kinta]], [[Perak]]. Kedudukan sekolah adalah di antara [[Institut Perguruan Ipoh]] dan Kem [[Pasukan Gerakan Am]] (PGA), Bridged Utara. Pusat bandaraya [[Ipoh]] berjarak 23 km dari sekolah ini manakala pekan [[TanjongTanjung Rambutan]] berjarak 5 km sahaja.
 
Pada tahun 2009, Sekolah Menengah Kebangsaan Ulu Kinta memiliki 764 pelajar lelaki dan 821 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 1585 orang. Ia mempunyai seramai 104 orang guru.<sup>2009</sup>
 
Sekolah Menengah Ulu Kinta terletak kira-kira 2 kilometer dari Kem [[Pasukan Polis Hutan]]. Pasukan polis hutan ini telah ditukar kepada [[Pasukan Gerakan Am]] Malaysia. Pertukaran ini berikutan pertukaran peranan daripada memburu [[komunis]] kepada menyelesaikan masalah [[pendatang tanpa izin]] terutama daripada [[Indonesia]] dan [[Thailand]].{{fakta}}
 
Sekolah ini dapat menampung bilangan pelajar melebihi 2000 orang. Kebanyakan pelajar sekolah ini terdiri daripada majoriti pelajar [[Melayu]] dan minoriti kaum lain seperti [[Cina]], [[India]] dan orang Asli serta pribumi Sabah dan Sarawak.
 
Sebahagian pelajarnya adalah anak-anak [[polis]] dari [[Pasukan Gerakan Am]] (PGA) Cawangan [[Ulu Kinta]] dan pernah bersekolah di [[Sekolah Kebangsaan Pasukan Polis Hutan]].
 
== Sejarah ==