Aria Gajah Mada: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirulmukminin (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Amirulmukminin (bincang | sumb.)
Baris 8:
Salah seorang cicitnya telah menjadi [[Sultan Patani-Kelantan]] iaitu [[Sultan Adiluddin]] bin Nik Jamaluddin bin Wan Abul Muzaffar bin [[Sultan Abu Abdullah (Wan Bo)]] bin '''Ali Nurul Alam'''. Sultan Adiluddin mangkat pada tahun [[1607]] dan digantikan oleh adindanya, [[Sultan Samiruddin]], kemudiannya mulai tahun [[1616]], putera Sultan Samiruddin pula menaiki tahkta bergelar [[Sultan Abdul Kadir]].
 
Sultan Abdul Kadir telah menggabungkan [[Kelantan]] ke dalam [[Persekutuan Patani]] pada [[1619]] dan kekal selama [[131]] tahun. Dinasti ini kemudiannya digantikan oleh [[Dinasti Jembal]] yang diasaskan oleh [[Long Betung]] atau [[Raja Sakti I]], anak angkat Sultan Abdul Kadir. Takhta [[Kelantan-Patani]] kemudiannya kembali semula kepada keturunan [[Ali Nurul Alam]] bermula daripada [[Long Bahar]] atau [[Tuan Besar]](Raja Patani {1710-1715} dan Raja Kelantan {1719-1733}), menantu kepada [[Raja Sakti II]] yang juga cucu kepada [[Raja Sakti I]], pengasas Dinasti Jembal.
 
Long Bahar ialah moyang kepada dinasti pemerintah [[Kelantan Moden]] sehingga kini. Sultan Kelantan yang memerintah ketika ini ialah [[Sultan Muhammad V]] ibni [[Sultan Ismail Petra]].
 
==Rujukan==