Perisian penggunaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.139.202.81 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh HRoestBot
Baris 1:
[[Fail:OpenOffice.org-2.0-Writer-KDE-Portuguese.png|thumb|right|275px|OpenOffice.org Writer [[pemproses kata]]. [[OpenOffice.org]] merupakan contoh penggunaan sumber terbuka pasangan perisian]]
'''Perisian penggunaan''' ([[bahasa Inggeris]] ''Application software'') merupakan subkelas [[perisian komputer]] yang menggunakan keupayaan komputer secara langghhjmgjgkgm,kgm ,gm,sunglangsung dan sepenuhnya bagi melaksanakan tugasan yang diingini pengguna. Ini adalah berbeza dengan [[perisian sistem]] yang membabitkan menyatukan pelbagai keupayaan komputer, tetapi biasanya tidak menggunakannnya secara langsung bagi melaksanakan tugasan yang menguntungkan pengguna. Dalam ertikata ini, istilah penggunaan merujuk kepada kedua-dua ''perisian penggunaan'' dan perlaksanaannya.
 
Perumpamaan yang sama, sungguhpun kurang sempurna, dari segi hardware merupakan kaitan antara mentol lampu eletrik (penggunaan) kepada logi janakuasa eletrik (sistem). Logikuasa hanya menghasilkan eletrik, iasendiri tidak berguna sehingga digunakan bagi penggunaan seperti mentol lampu yang menghasilkan perkhidmatan kepada pengguna.