Tebing Tinggi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jufert (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 38:
Tebing Tinggi dengan luas wilayah 3,843.8 [[hektar]] (38.4 km persegi) dibahagikan bagi pentadbiran menjadi tiga [[kecamatan]] dengan 27 kelurahan. Kota ini mengandungi 125,000 orang penduduk yang terdiri daripada pelbagai kaum pendatang.
 
Tebing Tinggi telah memiliki berbagaipelbagai sarana dan prasarana kota yang selama ini difungsikan untuk melayani masyarakat.
Berbagai kegiatan pelayanan umum dibidang [[pendidikan]], [[kesihatan]], [[perniagaan]], pemukiman dan penyediaan jasa-jasa lainnya masih memberikan peluang kepada dunia usaha dan masyarakat untuk melakukan [[pelaburan]] sesuai dengan pertumbuhan kota.
 
== Geografi ==
Tebing Tinggi terletak diantaradi antara 3º19` - 3º21` lintang utara dan 98º9` - 98º11` bujur timur. Kota ini dikelilingi oleh beberapa perkebunan besar, baik milik pemerintah mahupun swasta yang kesemuanya secara pentadbiran masih berada dalam kawasan Kecamatan Tebing Tinggi, Kabupaten Deli Serdang.
 
Selain itu, Tebing Tinggi terletak di jalan penghubung antara Pantai Barat dan Pantai Timur Sumatera Utara. Daerah ini di lintasi oleh empat aliran sungai besar dan kecil, iaitu: Sungai Padang, Sungai Bahilang, Sungai Kalembah dan Sungai Sibarau.