Ba'kelalan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Transfer same cat from En.Wiki. Added--> Kategori:Bandar raya- bandar dan kampung di Sarawak
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ba'kelalan''' merupakan kawasan tanah tinggi kira-kira 900 meter yang terletak di [[Bahagian Limbang]], utara [[Sarawak]]. Lokasi menarik dan terdekat ialah [[Bario]], [[Taman Negara Pulong Tau]], [[Gunung Murud]] dan [[Bukit Batu Lawi]]. Penduduknya terdiri daripada suku kaum [[Lun Bawang]]. Ba'kelalan berhampiran sempadan [[Kalimantan]], [[Indonesia]] dan bersebelahan dengan [[Taman Negara Kayan Mentarang]] di wilayah [[Kalimantan]].
 
Nama Ba'Kelalan berasal dari Sungai Kelalan dan Ba yang bermaksud tanah lembap dalam Bahasa [[Lun Bawang]] Lun. Penduduknya adalah sekitar 1500, namun sebanyak 8000 menyebutnya rumah. Dalam iklim pegunungan yang sejuk, berhawa sedang buah-buahan seperti [[epal]], jeruk [[mandarin]] dan vanili ditanam. Daerah juga memproduksi beras, dan gunung garam diperolehi daripada bukit-bukit dekatnya. Orang-orang di Ba'Kelalan ialah [[Kristian]], ahli Sidang Injil Borneo dan pengeluaran padi meningkat dua kali lipat sejak larangan alkohol.
 
Lapangan Terbang Ba'kelalan mempunyai penerbangan ke [[Lawas]] Bario dan 19-seater menggunakan pesawat DHT. Akses jalan mungkin 125 km melalui jalan setapak dari bekas tebangan Lawas menggunakan empat-wheel-drive kenderaan, tetapi keadaan jalan boleh sangat buruk di musim hujan dan perjalanan memakan masa sekurang-kurangnya enam jam. Namun, pada September 2009 kerajaan persekutuan malaysia diluluskan RM50 juta untuk pembinaan tahap pertama jalan dari Lawas untuk Ba'Kelalan untuk memudahkan akses.