Masjid Diraja Sultan Suleiman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tambah gambar
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail:Panorama MDSS(PLTA).jpg|thumb|right|Masjid Diraja Sultan Suleiman]]
Masjid ini telah dibina pada tahun 1932, sempena pengisytiharan [[Klang]] sebagai pusat pentadbiran negeri [[Selangor]]. Ia adalah satu pemberian dari kerajaan [[British]] kepada [[Sultan Sir Alaeddin Sulaiman Shah]], [[Sultan Selangor]] yang ke -5.
Perasmian masjid ini telah di sempurnakan oleh baginda sultanSultan pada tahun 1934 dan dikenali dengan nama Masjid Suleiman Jamiur Rahmah.
Masjid ini pernah dijadikan masjid negeri Selangor sehinggalah terbinanya [[Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah]] di Shah Alam. Sekarang ia dimasyhurkan sebagai Masjid Diraja Sultan Suleiman, Klang.
 
Masjid ini terletak bersebelahan dengan dengan Istana Negeri Selangor, Istana Alam Shah dan [[Kolej Islam Sultan Alam Shah]], yang dahulunya merupakan kawasan istana. Didalam masjid ini juga terdapat satu daripada 3 makam diraja Selangor iaitu Makam Diraja Klang.
 
Masjid ini pernah dijadikan masjid negeri Selangor sehinggalah terbinanya [[Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah]] di [[Shah Alam]]. Sekarang ia dimasyhurkan sebagai Masjid Diraja Sultan Suleiman, Klang.
 
Masjid ini terletak bersebelahan dengan dengan Istana Negeri Selangor, [[Istana Alam Shah]] dan [[Kolej Islam Sultan Alam Shah]], yang dahulunya merupakantermasuk kawasandalam perkarangan istana. Didalam masjid ini juga terdapat satu daripada 3 makam diraja Selangor iaitu [[Makam Diraja Klang]].
 
== Seni bina ==