Kanibalisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: hr:Vorarefilija
Azaman (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
''' Kanibalisme'''merupakan sebuah fenomena di mana satu makhluk hidup makan makhluk sejenis yang lain. MisalkanMisalannya [[anjing]] yang memakan anjing atau [[manusia]] yang memakan manusia. Kadang-kadangkala fenomena ini juga disebut''anthropophagus''([[Bahasa Yunani]]''anthrôpos'', "manusia" dan''phagein'', "makan"). Secara [[etimologi]] s kata "kanibal" merupakan kata pungutan dari [[Bahasa Belanda]] yang pada gilirannya memungut dari [[Bahasa Sepanyol]] (entah lewat [[Bahasa]] apa); "canibal" yang berartibererti orang dari [[Caribbean]]. Di daerah ini oleh penj (el) ajah ditemukan fenomena ini.
 
Selain di Caribbean, di [[Benua Amerika | Amerika]] hal ini, pada zaman dahulu kala kejadian ini banyak terjadi pula, misalnya di antara suku [[Anasazi]], [[Bangsa Maya]] dan [[Aztek]]. Selain itu di [[Asia-Pasifik]], kanibalisme juga pernah ditemukanditemui. Antara lain di antara suku [[Batak]] di [[Sumatera Utara]], suku [[Suku Dayak | Dayak]] di [[Kalimantan]], suku [[Suku Asmat | Asmat]] di [[Papua]], beberapa suku lain di Papua Barat maupunmahupun [[Papua New Guinea | Timur]], [[Fiji]] dan daerah Melanesia lainnya. Di [[Papua New Guinea]] di antara suku [[Fore]], kanibalisme menimbulkan penyakit [[penyakit kuru | kuru]].
 
Ada beberapa petunjuk bahawa kanibalisme secara ritual juga pernah muncul di pulau [[Jawa]], [[Bali]] dan [[Sulawesi]]. Jadi secara praktikal hampir di seluruh [[Indonesia]].
 
Pada [[zaman moden]], kanibalisme secaradalam sampingankes terpencil, pernah muncul di [[Amerika Syarikat]], pada kes [[Ekspedisi Donner]], [[Ukraine]] pada tahun [[1930-an]], di [[Leningrad] ] pada [[Perang Dunia II]] dan di [[Andes]] ketika ada kecelakaankemalangan pesawatkapal terbang pada tahun [[1972]]. Kes terakhir ini pernah dibuatkan di[[filem]]kan dengan judul ''[[Alive]]''pada tahun [[1992]].
 
Kes-kes di atas ini merupakan kes insidentilketerpaksaan dengan kata lain, fenomena ini munculberlaku kerana mereka yang terlibat dalam kanibalisme kehabisan bahan makanan. Lain pula halnya dengan kematian putraanak leleki seoreng jutawan [[Rockefeller]] di [[Irian Barat]] atau Papua pada tahun [[1965]] di antara suku [[Suku Asmat | Asmat]] dan kes-kes kelainankecelaruan jiwa di seanteroseluruh [[bumi | dunia]] yang dibincangkan di bawah ini.
 
== Kes-kes kanibalisme ==