Jelapang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Jelapang''' yang terletak di daerah [[Kinta]] merupakan bandar satelit bagi bandar raya [[Ipoh ]], [[Perak]]. Jelapang menjadi pelengkap bagi bandar Ipoh yang semakin berkembang. Antara tempat yang berdekatan dengan Jelapang ialah Meru, Sungai Rokam, Pekan Razaki, Tasek, Kampung Tawas dan lain-lain.
 
Jelapang bermaksud tanah lapang dan biasanya dikaitkan dengan tanaman padi. Namun Jelapang bukanlah kawasan sawah padi dan tidak pernah ditanam dengan padi kerana kawasan ini agak tinggi danddengan tanihtanah jenis laterit .
 
Jelapang bermaksud tanah lapang dan biasanya dikaitkan dengan tanaman padi. Namun Jelapang bukanlah kawasan sawah padi dan tidak pernah ditanam dengan padi kerana kawasan ini agak tinggi dan tanih jenis laterit .
==Kawasan Perindustrian Jelapang==
Jelapang merupakan kawasan penempatan industri iaitu Kawasan Perindustrian Jelapang.
 
==Pintu tol Jelapang==
Bandar ini terletak di sebelah kiri [[Lebuh rayaRaya Utara -Selatan]]. Sebuah pintu tol dibina di sini . Malangnya kemalangan selalu terjadi kerana kenderaan yang datang dari arah [[Changkat Jering]] sering terbabas dan melanggar jurutol kerana laluannya curam ., selekoh tajam dan muncul secara tiba-tiba.
 
{{Perak}}