SmartTAG: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yamahaboy81 (bincang | sumb.)
Yamahaboy81 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''SmartTAG''' atau '''Sistem Membayar Automatik Rangkaian Tol''' adalah alat pemancar data inframerah
dan sistem pembayaran elektronik tambahan dalam kenderaan yang berfungsi bersama kad pintar tanpa sentuh '''[[Touch 'n Go]]''', sistem pembayaran elektronik kad pintar tanpa sentuh. Ia digunakan di dalam kenderaan untuk pembayaranbayaran kutipan tol elektronik pandu terus ciptaan Teras Teknologi Sdn Bhd.
 
''Untuk maklumat mengenai Touch 'n Go dan tambah nilai, sila rujuk halaman [[Touch 'n Go]].''
Baris 7:
 
==Latar Belakang==
Sebelum pengenalan SmartTAG, terdapat pelbagai jenis sistem kutipan tol elektronik pandu terus seperti FasTrak, PLUS TAG dan Saga TAG. SmartTAG mula diperkenalkan pada [[15 Mac]] [[1999]] apabila PLUS ExpresswayExpressways Berhad mengantikan sistem kutipan tol elektronik pandu terus PLUS TAG di lebih 20 buah plaza tol sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan dan kemudian diperluaskan ke 4 buah plaza tol Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah.
 
Pada bulan [[Disember]] [[2003]], kerajaan Malaysia telah mengarahkan semua pengendali lebuhraya bertol bertukar kepada kemudahan sistem pembayaran elektronik SmartTAG dan [[Touch 'n Go]] bagi mengantikan semua sistem kutipan tol elektronik pandu terus yang lain bagi memudahkan para pengguna. Keputusan tersebut secara tidak langsung menjadikan Rangkaian Segar Sdn Bhd satu-satunya pengendali sistem kutipan tol elektronik di Malaysia pada [[Julai]] [[2004]].
 
==Ciri-ciri SmartTAG==