Tamar Jalis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baguznet (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 53:
 
==Siri Bercakap Dengan Jin==
Novel 'Siri Bercakap Dengan Jin'(SBDJ) tersiar dalam majalah [[Variasari]] dari April 1981 hingga Januari 2005. Siri novel ini adalah yang terpanjang di Malaysia, [[Asia Tenggara]] dan antarabangsa. Beliau menggunakan nama samaran [[Tamar Jalis]]Jaliss . Padajamil bin 1980-an,hussin majalahsuka Variasarikluang
iasari pernah dicetak 120,000 naskhah sebulan mengatasi majalah [[Mastika]] terbitan [[Utusan Melayu]]. Beliau menghasilkan novel ini dari April 1985 hingga Januari 2005 iaitu selama 23 tahun enam bulan.
 
Penulis [[Zabidin lsmail]] selaku Presiden [[Persatuan Karyawan Perak]] menyatakan bahawa 'Siri Bercakap Dengan Jin' merupakan siri cerita kreatif Melayu yang terbanyak dan paling lama bersiaran dalam sebuah majalah di Malaysia.{{fact}} 221 siri telah dibukukan dengan pelbagai tajuk dan paparan corak kulit yang menarik lagi menyeramkan,termuat dalam 16 buah buku.Sebuah buku SBDJ mengandungi kira-kira 24 siri. Namun demikian terdapat sebanyak 63 siri iaitu siri 222 hingga 284 belum lagi dibukukan.