Fotorintang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mengganti laman dengan '''''
Rxy (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 60.49.112.85 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Baris 1:
'''Fotorintang''' merupakan bahan sensitif-cahaya yang digunakan dalam beberapa proses pengilangan, seperti [[fotolitografi]] dan [[fotoukiran]] bagi membentuk salutan pola pada permukaan.
'''
 
==Kategori Fotorintang==
Ciri-ciri utama bagi jenis fotorintang adalah:
 
===Ton===
Fotorintang dikelaskan pada dua kumpulan: rintang positif dan rintang negetif.
 
* ''Rintang positif'' merupakan jenis fotorintang di mana bahagian fotorintang yang didedahkan pada cahaya menjadi larut pada pembangun fotorintang. Bahagian fotorintang yang tidak terdedah kekal tidak larut pada pembangun fotorintang .
 
* ''Rintang negetif'' merupakan jenis fotorintang di mana bahagian fotorintang yang didedahkan pada cahaya menjadi tidak larut pada pembangun fotorintang. Bahagian fotorintang yang tidak terdedah menjadi larut pada pembangun fotorintang .
 
 
'''Fotorintang''' adalah bahan yang akan bertindkbalas apabila disinari cahaya. Jika ia disinari dengan cahaya dan kemudiannya terlarut (''fotorintang positif'') atau akan mengeras (''fotorintang negatif''). Fotorintang digunakan dalam proses [[fotolitografi]] dan merupakan sebahagian daripada proses pembuatan [[mikroelektronik]].
 
Fotorintang peka terhadap beberapa jenis sinar iaitu [[sinar ultraungu]], [[laser]], pancaran [[elektron]], [[ion]], dan [[sinar-X]].
 
[[de:Fotolack]]
[[en:Photoresist]]
[[fr:Résine photosensible]]
[[it:Photoresist]]
[[ja:フォトレジスト]]
[[kk:Фоторезист]]
[[nl:Fotoresist]]
[[ru:Фоторезист]]
[[uk:Фоторезист]]
[[zh:光刻胶]]
[[id:fotoresis]]