Bahasa Inggeris Pertengahan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: sl:Srednja angleščina
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: io:Mez-Angliana; perubahan kosmetik
Baris 15:
Berbeza dengan [[bahasa Inggeris Lama]] yang terutamanya cenderung menggunakan [[konvensi]] [[katib]] Saxon Barat pada zaman sejurus sebelum [[Penaklukan England oleh Norman|Penaklukan oleh Norman]], bahasa Inggeris Pertengahan sebagai sebuah [[bahasa tulisan]] menonjolkan berbagai-bagai bentuk katib (mungkin dialek). Bagaimanapun, kepelbagaian bentuk bahasa Inggeris Pertengahan tulisan mungkin tidak melebihi jumlah bentuk bahasa Inggeris tuturan yang ada sebelum penaklukan England dan mungkin juga tidak melambangkan bahasa Inggeris tuturan sezaman yang tepat (walaupun ketepatan dan kesetiaan yang lebih tinggi daripada itu boleh didapati dalam teks Inggeris Lama). Sebaliknya, kepelbagaian ini membayangkan keakhiran beransur-ansur peranan kerajaan [[Wessex]] sebagai tumpuan utama dan pengasas arah aliran untuk aktiviti katib. Ia juga membayangkan kemunculan gaya katib tempatan dan dialek tulisan yang tersendiri serta juga satu pola peralihan aktiviti yang umum pada abad-abad yang berikut, sewaktu [[Northumbria]], [[Kerajaan Anglia Timur|Anglia Timur]] dan London muncul berturut-turut sebagai pusat-pusat penghasilan [[kesusasteraan]] yang utama, dengan minat generik masing-masing.
 
== Lihat juga ==
*''[[Medulla Grammatice]]'' (koleksi glosari)
*[[Hipotesis kreol English Pertengahan]]
Baris 21:
*[[Kesusasteraan Inggeris Pertengahan]]
 
== Rujukan ==
{{reflist}}
*Brunner, Karl (1962) ''Abriss der mittelenglischen Grammatik''; 5. Auflage. Tübingen: M. Niemeyer (1st ed. Halle (Saale): M. Niemeyer, 1938)
*Brunner, Karl (1963) ''An Outline of Middle English Grammar''; translated by Grahame Johnston. Oxford: Blackwell
 
== Pautan luar ==
{{Incubator|code=enm}}
*[http://www.gutenberg.org/etext/10625 A. L. Mayhew and Walter William Skeat. ''A Concise Dictionary of Middle English from A.D. 1150 to 1580'']
Baris 54:
[[ga:Meán-Bhéarla]]
[[ko:중세 영어]]
[[io:Mez-Angliana]]
[[is:Miðenska]]
[[it:Medio inglese]]