Ingatan tak meruap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Hanief (bincang | sumb.)
tambah pautan
Baris 1:
{{Jenis ingatan}}
'''Ingatan tak meruap''', '''memori tak meruap''', atau '''NVMstoran tak meruap''' atau ('''penyimpanan tidak-menentuNVM''') adalah [[ingatan komputer]] yang boleh menyimpanmengekalkan maklumat yang disimpan walaupun tidaktanpa dikuasaikuasa. Contoh ingatan tidak meruap termasuk [[ingatan baca sahaja]] ([[ROM]]), [[ingatan kilat]],ferroelektrik [[RAM feroelektrik]] (F-RAM), kebanyakan jenis pengstoranperanti magnet[[storan data komputer]] (contohnya [[cakera keras]], [[cakera liut]], dan [[pita magnetikmagnet]]), [[cakera optik]], dan kaedah penyimpanan komputer awal seperti [[pita kertas]] dan [[kad menumbuktebuk]].
 
Ingatan tak meruap biasanya digunakan untuk tugas [[storan data komputer#Storan sekunder|storan sekunder]], atau simpanan jangka panjang yang berterusan berbanding dengan [[ingatan meruap]] yang digunakan untuk storan primer. Bentuk yang paling banyak digunakan untuk [[storan data komputer#Storan primer|simpanan rendahprimer]] masa kini adalah satu bentuk yang tidak meruap iaitu [[ingatan capaian rawak]] ([[RAM]]) yang tidak meruap. Apabila komputer ditutup, segala yang terkandung dalam RAM akan hilang. Malangnya, kebanyakan bentuk ingatan tidak meruap mempunyai had-hadbatasan yang membuatnya tidak sesuai untuk digunakan sebagai storan utama. Biasanya, ingatan tak meruap berkosmempunyai kos lebih tinggi atau beroperasimenunjukkan prestasi lebih teruk daripada ingatan capaian rawak yang tidak meruap.
 
Penyimpanan data tidak meruap boleh dikategorikan dalam sistem elektrik ditangani (ingatan baca sahaja) dan sistem mekanikal ditangani ([[cakera keras]], [[cakera optik]], pita magnetik, ingatan holografik, dan lain lain). Sistem yang ditangani elektrik mahal tetapi cepat, manakala sistem yang ditangani mekanikal mempunyai harga yang rendah per bit, tetapi perlahan. Ingatan tak meruap satu hari nanti mungkin pupus bagi keperluan sistem storan sekunder yang lebih perlahan seperti cakera keras.