Kemerdekaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
TjBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: ps:خپلواکي
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: te:స్వతంత్రం; perubahan kosmetik
Baris 8:
Kemerdekaan boleh diperoleh melalui [[penyahjajahan]], pemisahan atau [[pembahagian]]. Walaupun ketiga-tiga ini sering berbetulan dengan kemerdekaan, ketiga-ketiga ini harus tidak dikelirukan dengan [[pemberontakan]] yang biasanya merujuk kepada penggulingan pihak berkuasa secara ganas. Ini kekadang hanya bertujuan untuk pengagihan semula kuasa — dengan atau tanpa unsur pembebasan seperti dalam kes [[pendemokrasian]] — di dalam sebuah negara dan oleh itu, bentuk negara itu tidak berubah. Umpamanya, [[Revolusi Oktober]] [[Rusia]] tidak bertujuan untuk memperoleh kemerdekaan negara; sebaliknya [[Perang Revolusi Amerika Syarikat]] bertujuan sedemikian.
 
''[[Autonomi]]'' merujuk kepada sejenis kemerdekaan yang diberikan oleh pihak berkuasa yang pada dirinya masih mengekalkan kuasa muktamad terhadap wilayah itu (sila lihat [[penurunan kuasa]]). [[Negeri naungan]] merujuk kepada kawasan autonomi yang bergantung kepada kerajaan yang lebih besar untuk perlindungannya sebagai kawasan autonomi.
 
Sebuah negara yang ingin menuntut kemerdekaan daripada pihak berkuasa akan mengumumkan [[pengisytiharan kemerdekaan]], umpamanya [[Pengisytiharan Arbroath]] oleh [[Scotland]] yang merupakan contoh negara terawal yang masih wujud serta [[Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika Syarikat]] pada tahun [[1776]] yang paling masyhur.
 
Terdapat banyak sebab mengapa sebuah negara atau wilayah hendak menuntut kemerdekaan. Kekecewaan terhadap pihak berkuasa merupakan alasan yang sering dikemukakan oleh gerakan-gerakan pengikut faham pemisahan, tetapi kesusahan [[ekonomi]] biasanya adalah yang mencetuskan tindakan gerakan-gerakan ini. Cara untuk menuntut kemerdekaan berbeza-beza dari [[tunjuk perasaan]] yang aman ke [[perang saudara]] yang ganas.
Baris 16:
Tarikh kemerdekaan (atau kekadangnya permulaan pemberontakan) biasanya dirayakan sebagai [[hari kelepasan]] negara yang dikenali sebagai [[hari kemerdekaan]].
 
== Sejarah istilah ==
Asal-usul Istilah "Merdeka" ditakrifkan daripada bahasa [[Sanskrit]] <I>''Maharddhika</I>'' yang membawa makna "kekayaan, keagungan dan kekuasaan" Dalam konteks kontemporari, Istilah ini digunakan dalam [[Bahasa Malaysia]] dan [[Bahasa Indonesia]] untuk melambangkan kedaulatan sesebuah negara.
 
== Lihat juga ==
Baris 28:
== Nota rencana ==
Tarikh-tarikh kemerdekaan yang diperoleh daripada ''[[Buku Fakta Dunia CIA]]'' ditakrifkan sebagai berikut:
:''Untuk kebanyakan negara, tarikh yang diberikan ialah tarikh pemerolehan kedaulatan... Untuk negara-negara yang lain, tarikh yang diberikan tidak mewakili "kemerdekaan" dengan erti kata yang sebenarnya, tetapi kepada sesuatu peristiwa kenegaraan yang penting, seperti tarikh pengasasan atau tarikh [[penyatuan]], [[Persekutuan|penyekutuan ]] , [[penggabungan]], [[penubuhan]], atau perubahan asas bentuk kerajaan seperti [[pewarisan negara]].''
 
[[Kategori: Politik]]
 
[[Kategori: Politik]]
[[Kategori:Frasa dan kata Melayu]]
 
Baris 102 ⟶ 101:
[[fi:Itsenäisyys]]
[[sv:Självständighet]]
[[te:స్వతంత్రం]]
[[th:เอกราช]]
[[vi:Độc lập]]