Alor Setar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Sedikit permurnian bahasa, pertambahan dan pengurangan info
Baris 41:
 
 
'''Alor Setar''' ([[Tulisan Jawi|Jawi]]: الور ستار, singkatan: '''AS''') atau juga dikenali sebagai '''Alor Star''' pada 2004-2008, ialah [[ibu negeri]] [[Kedah]], [[Malaysia]], bandar terbesar negeri [[Kedah]], bandar penting dalam pantai barat [[Semenanjung Malaysia]] dan Pusat Pentadbiran Daerah Kota Setar. Alor Setar terletak 93 kilometer [[utara]] [[Butterworth]], [[Pulau Pinang]] dan 45 km dari [[selatan]] sempadan [[Thailand]]. Sebagai pusat pengangkutan di kawasan utara Semenanjung Malaysia, kawasan Alor Setar ini yang meliputi tanah seluas 666 km2 (persegi) diduduki oleh lebih daripada 300,000 ribu penduduk mengikut banci tahun 2010 yang merupakan salah satu bandar tertua di kawasan itu.
 
BandarAnak AlorBukit Setaryang juga merupakan salah satu mukim bandar Alor Setar adalah [[bandar diraja]] di Negerinegeri Kedah. BandarBandaraya Alor Setar adalah diantara daripada bandar utama di Kedah selain daripada [[Sungai Petani|Bandar Sungai Petani]], [[Kulim|Bandar Kulim]] dan [[Langkawi]]. Bandar-bandar ini juga membangun seiring dengan pembangunan yang ada di Alor Setar.
 
Alor Setar dihubungkan dengan negeri-negeri di utara Semenanjung Malaysia dengan sebuah lapangan terbang, iaitu [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]] yang baru siap dibina pada [[2006]] yang hanya berkhidmat untuk penerbangan dalamdomestik negaratetapi turut menyediakan penerbangan antarabangsa hanya untuk jemaah haji, melalui [[Lebuhraya Utara-Selatan]] iaitu keluar masuk menerusi plaza tol Alor Setar (U)Utara dan plaza tol Alor Setar (S)Selatan, stesen kereta api di Pusat Bandaraya Alor Setar, stesen bas Shahab Perdana serta pengangkutan keluar dari tanah besar ke tanah pulau di Langkawi melalui Terminal Feri Kuala Kedah.
 
Alor Setar merupakan tempat kelahiran [[YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj]], [[Perdana Menteri Malaysia]] yang pertama dan [[Mahathir bin Mohamad|Tun Dr. Mahathir bin Mohamad]], Perdana Menteri Malaysia yang keempat. Ramai juga selebriti tanahairMalaysia berasal dari sini.
 
 
Baris 72:
}}
 
Populasi bagi Alor Setar pada tahun 2010 ialah 405,523 orang. Jumlah penduduk bagi kaum Melayu di Alor Setar ialah 75.0% (262,637), jumlah penduduk bagi kaum Cina ialah 20.5% (78,542), jumlah penduduk kaum India ialah 9.1% (8,298) dan jumlah penduduk bagi lain-lain seperti kaum BangladeshBangla ataupun dari luar negeri ialah 5.4% (1,253).
 
 
Baris 187:
 
===Peruncitan===
Di sekitar kawasan Bandaraya Alor Setar, terdapat banyak pusat membeli-belah utama seperti '''Billion Supermarket''', '''City Plaza''', '''Plaza Sentosa''', '''Mydin Mall''', '''Plaza MBAS''', '''Mydin Mart''', '''Alor Setar Mall''' dan ,'''Star Parade''' sertadan '''Ukir Mall'''. Di kawasan Bandaraya Alor Setar juga terdapat 2 buah pusat membeli-belah TESCO seperti TESCO Mergong, TESCO Star Gate, dan sebuah GAINTGIANT Albukhary, Alor Setar.
 
'''Alor Setar Mall'''
merupakan pusat membeli-belah kedua terbesar di bandaraya ini. Alor Setar Mall menawarkan pelbagai kedai fesyen antarabangsa dan kedai makanan antarabangsa seperti Georgetown White Coffie, Uno Cafe, KFC Alor Setar Mall dan sebagainya. Terdapat juga sebuah panggung wayang yang terbesar di Alor Setar iaitu Big Cinemas. Untuk ke sana mesti melalui LebuhrayaJalan Dato' SultanahSyed BahiyahOmar dan memasuki ke Persimpangan Desa Seraya. Ia dibuka dari 10.30 pagi hingga 11.00 malam.
 
'''Star Parade'''
merupakan pusat beli-belah yang terbesar di Alor Setar yang yang pertama di Alor Setar pada masa dahulu. Pusat beli-belah ini terletak di antara Jalan Sultan Badlishah dengan Jalan Teluk Wanjah yang dikelilingi oleh Menara Peladang, Wisma PKNK, Pejabat Risda Negeri Kedah dan Perkeso Kedah di pusat bandaraya. Pusat membeli-belah ini mempunyai 5 tingkat ini yangturut mempunyaimenempatkan Kedai Buku Popular yang terbesar di bandaraya ini. Ia dibuka dari 10.00 pagi hingga 10.00 malam.Selain itu, terdapat rangkaian beli belah Pacific disini.
 
===Pusat Beli-belah Akan Datang===
'''Aeon Star City''' akan dibina di pusat bandaraya ini. (Akan dibina berdekatan Tesco Mergong.)
 
'''Aman Central Mall''' akan menjadi tanda mercu bara bagi Bandaraya Alor Setar kerana ia akan menjadi pusat beli-belah terbesar di bandaraya ini mengalahkan pusat beli-belah yang dahulu merupakan mercu tanda baru di Alor Setar. Dengan 6 tingkat pusat membeli belah 2 basement memberi keselesaan kepada pelanggan.
 
Baris 286 ⟶ 284:
 
=== Terminal Bas Shahab Perdana ===
Alor Setar mempunyai hab pengangkutan awam bas dan teksi yang agak selesa, iaitu [[Shahab Perdana]] di Lebuhraya Sultanah BahiyahSambungan (sebelum ini dikenali sabagai Jalan Sultanah selepas ditukar daripada Jalan Day). Shahab Perdana mempunyai dua terminal bas bagi perjalanan dalam bandar dan antarabandar. Terdapat juga perjalanan harian pergi balik ke Pulau Pinang untuk kemudahan orang yang bekerja.
 
 
Baris 294 ⟶ 292:
 
=== Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim===
Alor Setar mempunyai lapangan terbang yang baru untuk menggantikan lapangan terbang yang lama. Lapangan tersebut mempunyai nama yang sama, [[Lapangan Terbang Sultan Abdul Halim]]. Ia terletak di Lebuhraya Darul Aman (dulu Jalan Anak Bukit),[[Kepala Batas, Alor Setar]], 8 km dari bandaraya. Pada masa ini, hanya [[Penerbangan Malaysia]], [[AirAsia]] dan [[AirAsiaFirefly]], masing-masing, menyediakan perkhidmatan pergi-balik dari [[Kuala Lumpur]]. Dahulu, lapangan terbang ini juga merupakan terminal bagi Ked-Air, sebuah rangkaian penerbangan Kedah-Kuala Lumpur, tetapi sudah memberhentikan operasinya pada 2006.
 
=== Terminal Feri Kuala Kedah ===
Baris 319 ⟶ 317:
* [[Bandar Baru Mergong]]
* [[Bandar Stargate]]
* [[Bandar Muadzam Shah Alor Setar|Bandar Muadzam Shah]] (Bandar Pentadbiran Baru Negeri Kedah Miripatau lebih dikenali sebagai Mini Putrajaya)
* Bandar Starcity
* Tandop Baru
Baris 485 ⟶ 483:
* [[Universiti Antarabangsa Albukhary]] (Albukhary International University (AIU)
* [[Kolej Pertanian Malaysia]], Jalan Langgar, Alor <ref>[http://www.natc.gov.my/web/guest/kolej Kolej Pertanian Malaysia, Majlis Latihan Pertanian Kebangsaan, Kementerian Pertanian dan Asas Tani Malaysia]]</ref>
* Universiti Tun Abdul Razak (Kini UmtechUmTech Alor Setar)
* Open University Malaysia (Universiti Terbuka Malaysia) (Dalam Pembinaan)
* Institut Islam Negeri Kedah
* Institut Kemahiran MARA
* Kolej Pembantu Perubatan Alor Setar, Jalan Sultanah Bahiyah
* Kolej Pembantu PerubatanJururawat Alor Setar 2, Jalan Langgar
 
=== Senarai Sekolah ===
Baris 529 ⟶ 527:
=== Hospital ===
===Awam===
* [[ Hospital Sultanah Bahiyah]], merupakan salah satu hak milik penuh kerajaan dan merupakan hospital yang terbesar di Alor Setar dan Kedah amnya. Ia terletak berdekatan dengan kawasan pembangunan atau kawasan membangun.
* Klinik Kesihatan Bandar Alor Setar (dahulunya [[ Hospital Alor Setar]]), terletak di Pusat Bandaraya di Lebuhraya Darulaman, berhampiran Stadium Darulaman.
* Pusat Darah Wilayah Utara, terletak di hospital lama di Alor Setar iaitu [[Hospital Alor Setar.
Baris 539 ⟶ 537:
 
===Swasta===
* Kedah Medical Centre, Terletakmilik usahasama KPJ Healthcare dan PKNK, terletak di Lebuhraya Darulaman, berhadapan Taman Budaya (Kementerian Kebudayaan dan Kesenian Malaysia).
* Putra Medical Centre, terletak di Jalan Sekerak, OFF Jalan Putra.
 
Baris 604 ⟶ 602:
* Jabatan Pertanian Negeri Kedah, Jalan Kuala Kedah
* Jabatan Mufti Negeri Kedah, Jalan Sultan Badlishah
* Ibu Pejabat Polis Kontinjen Negeri Kedah
{{EndDiv}}
 
Baris 610 ⟶ 609:
* Menara Tabung Haji (16 tingkat)
* Bangunan SADA (16 tingkat)
 
* Menara IPK Negeri Kedah (18 tingkat)
 
=== Kompleks membeli-belah ===
Baris 634 ⟶ 633:
* Pasaraya J-Mart
* Aman Central Mall (Parkson) <ref> http://www.belleview.com.my/node/124 </ref> (dalam pembinaan, dibuka pada 2014)
* AEON Star City (Akan dibina berdekatan Tesco Mergong)
{{EndDiv}}