Wikipedia:Jangan hentam pengguna baru: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Smim90 (bincang | sumb.)
betulkan ejaan
Baris 2:
{{Panduan}}
 
'''Hentam orang baru''' merupakan sejenis tabiat buruk manusia. Perkara ini seharusnya dielakkan oleh semua ahli wikipediaWikipedia kerana Wikipedia Wikepedia meruapakanmerupakan satu komuniti yang terbuka. Sesiapa yang berminat untuk belajar adalah digalakkan menyertai komuniti ini.
 
== Sebab Tidaktidak Hentamhentam Penggunapengguna Barubaru ==
*Kita seharusnya menghargai pengguna baru. Kerana dengan adanya penyertaan pengguna baru, komuniti wikipediaWikipedia dapat berkembang dan seterusnya dapat memajukan wikipediaWikipedia sendiri. Ingat, wikipediaWikipedia merupakan suatu ensiklopedia yang disunting oleh sukarelawan semata-mata!
*Pengguna baru adalah mereka yang harus dimaafkan apabila mereka melakukan kesalahan teknikal. Sebagai orang baru, mereka adalah tidak biasa dengan fungsi-fungsi penyuntingan, maka dengan itu mereka mudah melakukan kesalahan dengan tidak segajasengaja, maka maafkanmaafkanlah mereka, seterusnya memberikan tunjuk ajar yang wajar.
*"'''Berani menyunting!'''" inilah moto wikipediaWikipedia! Di wikipediaWikipedia, semua orang adalah diberi kuasa untuk menyunting dan pegemaskini adalah sangat digalakkan. Maka, berilah galakkan kepada pengguna baru untuk menyunting, dan bukan menghentam mereka!
 
== Tindakan yang boleh ditakrifkan sebagai menghentam ==
Baris 14:
*Melakukan perubahan yang mendadak ke atas hasil suntingan pengguna baru.
 
== Lihat Jugajuga ==
 
[[ar:ويكيبيديا:من فضلك لا تعذب القادمين الجدد]]
[[as:Wikipedia:অনুগ্ৰহ কৰি নতুন সদস্যক বেয়া ব্যৱহাৰ নকৰিব]]