Umrah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k apa kena mengena umrah dengan bulan haji?
Aurora (bincang | sumb.)
k perbaiki selepas perbincangan
Baris 14:
Niat [[Ihram]], [[Tawaf]] dan [[Sa'i]] tidak boleh dilakukan di mana-mana tempat lain melainkan di tempat yang ditetapkan. Iaitu niat ihram di [[Miqat]], tawaf 7 pusingan mengelilingi [[Kaabah]] di dalam [[Masjidil Haram]] dan bersa'i 7 kali bermula di bukit [[Safa]] dan berakhir di bukit [[Marwah]]. Terakhir sekali bertahallul iaitu bercukur atau mengunting rambut sekurang-kurangnya 3 helai selepas itu, segala larangan dalam Ihram menjadi halal sepertimana sebelum beliau berihram.
 
Beza Umrah dengan [[Haji]] ialah Umrah boleh dilaksanakan sepanjang tahun tetapi Haji hanya boleh dilakukan pada bulan [[haji]] iaitu bulan [[Zulhijjah]] sahaja, dan hari kemuncaknya ialah pada hari Tasyrik 9, 10, 11, 12 dimanadi mana jemaah berkumpul di Padang [[Arafah]] dan [[Mina]].
 
Pada zaman sekarang Kerajaan Arab Saudi menetapkan mana jemaah umrah mestilah mengikut muassasah umrah dan memohon visa umrah melalui agensi umrah. Tiada lagi permohonan Visa umrah dapat dilakukan di Kedutaan Arab Saudi secara individu.