Agama Yahudi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 13:
== Kitab dan teks utama ==
 
Kitab HebrewIbrani dipanggil ''[[Tanakh]]'' terdiri dari 24 buku yang dihimpun kepada 3 kumpulan:
* ''[[Torah'']] atau [[Taurat]] (Undang-undang)
* ''[[Nevi'im]]'' (Kitab Para Nabi)
* ''[[Ketuvim]]'' (TulisanKitab Literatur dan Sejarah)
 
Tanakh juga disebut [[Torah Shebikhtav]] yang bermaksud Taurat Bertulis atau Undang-Undang Bertulis.
Selain itu terdapat juga ''[[Talmud]]'' yang merupakan terjemahan serta komentar mengenai Torah dari para rabbi dan cendikiawan undang-undang Ini termasuklah ''Mishnah'' dan ''Halakhah'' (kod undang-undang masyarakat utama penganut agama Yahudi), ''Gemara, Midrash '' dan ''Aggadah'' (legenda dan kisah2 lama).
 
Selain itu terdapat juga [[Talmud]] yang dipanggil [[Torah Shebe'al Peh]] yang bermaksud Taurat Lisan atau Undang-Undang Lisan. Ia merupakan tafsiran serta komentar dan syarahan mengenai Taurat dari para rabbi dan cendekiawan. Talmud terdiri daripada dua bahagian iaitu [[Mishnah]] dan [[Gemarah]]. Kandungan Talmud pula terdiri daripada ayat-ayat yang berunsurkan [[Halakhah]] (syariah Yahudi), dan [[Aggadah]] (legenda dan sejarah Yahudi).
''[[Kabbalah]]'' pula ialah teks lama yang berunsur mistik. Menceritakan zat-zat Tuhan.
 
Tafsiran pada Tanakh dan Talmud dipanggil [[Midrash]]. Terdapat pelbagai jenis kitab Midrash yang boleh dibahagikan kepada [[Midrash Halakhah]] dan [[Midrash Aggadah]].
 
[[Kabbalah]] pula ialah bahagian mistik dalam agama Yahudi yang membincangkan perihal zat-zat ketuhanan. Kitab yang digunakan dalam aspek ini ialah [[Zohar]].
 
Untuk liturgi bagi sesi ritual, sembahyang dan ibadat Yahudi, mereka menggunakan kitab [[Siddur]] (kitab sembahyang harian) dan juga kitab Makhzor [[kitab ibadat pada perayaan khusus]].
 
== Adat-adat dan undang-undang penganut Yahudi ==