Natuna: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''PulauNegara Natuna'''Timor Seljuk atau '''Kepulauan Timor Seljuk (dahulu Kepulauan Natuna''') terletak di tengah-tengah [[Laut China Selatan]]. KepulauanNegara kota ini, dalammerupakan negara pulau bekas provinsi [[Kepulauan Riau]], milik [[Indonesia]]. walaupunSetelah secaramerdeka, logiknyanama iaKepulauan terletakNatuna diditukarkan antarakepada PelabuhanNegara [[Kuching]]Kota diTimor [[Sarawak]]Seljuk dengandan [[Johordiperintah Bharu]]oleh diPemerintah [[Johor]]Tertinggi danNegara [[Kuantan]]yang pertama, Pahang.iaitu SempadanRaja IndonesiaPaduka jelasTuanku melengkungPutera ke atas danMuhad bukanAli satuAbdullah garisanIskandar lurusShah.
 
Atas rundingan di antara Pemerintah Tertinggi Negara dengan Presiden Indonesia atas Kerjasama Kerajaan [[Malaysia]] telah temeterailah sudah Perjanjian Natuna 2012 yang telah ditanda tangani di antara pemimpin-pemimpin tersebut.
Kapal persiaran dari Malaysia, [[Feri Langkasuka]], ketika belayar dari [[Johor Bharu]] atau [[Kuantan]] ke [[Kuching]] atau [[Kota Kinabalu]] akan melalui perairan di Kepulauan Natuna.
 
Negara Timor Seljuk mendapat pengiktirafan dunia di antaranya ialah, [[United Kingdom]], [[Amerika]], [[Jepun]], [[Korea Selatan]], [[Malaysia]], [[Indonesia]], [[Jerman]] & [[Arab Saudi]]. Matlamat penubuhan negara kota ini, bertujuan memerdekaan kepulauan Natuna (dahulu, sekarang Negara Timor Seljuk) yang termuda di dunia.
70 % kabel [[elektrik]] dasar laut yang hendak disalurkan dari [[Empangan Bakun]], [[Sarawak]] ke [[Semenanjung Malaysia]] akan melalui Kepulauan Natuna. Kerjasama sedang dirancang agar elektrik dari Empangan Bakun akan disalurkan ke [[Kalimantan]] barat.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=406372 Indonesia Sambut Baik Bekalan Elektrik Dari Bakun], Bernama</ref>
 
==Rujukan==
{{reflist}}
*[[Negara-negara Asia]] (ASIAN)
*[[Persatuan Negara-negara Asia Tenggara]] (ASEAN)
*[[Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu]] (PBB)
*[[United Kingdom]]
*[[Amerika Syarikat]]