Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Nurhajar aswad (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Nurhajar aswad (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 60:
Pada tahun [[2003]], Tun Dr Mahathir menyerahkan jawatan Presiden UMNO kepada Tun [[Abdullah Ahmad Badawi]]. Pada [[2004]], UMNO dan [[Barisan Nasional]] mencapai kemenangan kerusi tertinggi dalam sejarah pilihan raya di Malaysia dengan mendapat 198 daripada 219 kerusi atau 90.41% kerusi. Namun pada 2008, UMNO dan Barisan Nasional mengalami kemerosotan undi sehingga menyebabkan [[Pakatan Rakyat]] menguasai 4 negeri di Semenanjung Malaysia ([[Kedah]], [[Pulau Pinang]], [[Perak]], dan [[Kedah]]) selain PAS mengekalkan [[Kelantan]].
 
'''Arah tuju PresedenPresiden UMNO terdahulu'''
 
Presiden-presiden UMNO asal yang tidak menyertai UMNO baru malah ada diantaranya meninggalkan UMNO,Presiden-presiden UMNO lama yang tidak pernah menyertai UMNO baru yang diasaskan oleh Tun Dr Mahathir iaitu:
Baris 85:
 
Bekas ketua Hakim Negara Tun Salleh Abas dalam penghakiman telah menyatakan "adalah menjadi satu kesalahan di segi undang-undang jika beranggapan bahawa UMNO 46(Haram) dan UMNO 88 adalah yang sama"~ Tun Salleh Abas-bekas Ketua Hakim Negara~
Dari itu asset-asset tersebut sewajarnya di KEMBALIKAN/SERAHKANkembalikan KEPADAdan BADANdi AMANAHserahkan DEMIkepada KEPENTINGANbadan BANGSAamanah demi kepentingan bangsa melayu.