Universiti Pertahanan Nasional Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k + kategori
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Universiti Pertahanan Nasional Malaysia''' (UPNM) bermulamerupakan dengansebuah penubuhan Akademik Tentera Malaysia (ATMA) pada 1 Jun 1995 sebagai organisasi[[universiti]] yang bertanggungjawabbertujuan menjalankanmelahirkan programlebih pengajianramai diperingkat Sarjan Muda dan latihan ketenteraan kepada Pegawai Kadetpegawai [[Angkatan Tentera Malaysia]] (ATM). Perananyang ATMAmempunyai diperluaskanijazah denganpertama. menjadikannyaWalau sebagaibagaimanapun, UPNMuniversiti yang diwartakanterletak padadi 10[[Kuala NovemberLumpur]] 2006.ini terbuka kepada semua pihak.
 
WalaupunSejarah UPNM akanbermula memulakandengan pengambilanpenubuhan kumpulan'''Akademik pertamaTentera Malaysia''' pelajarnya(ATMA) pada sesi[[1 2007/2008,Jun]] sebenarnya[[1995]] iasebagai telahorganisasi mempunyaiyang pengalamanbertanggungjawab mengendalikanmenjalankan program pengajian di peringkat Sarjana Muda selamadan 11latihan tahunketenteraan kepada iaituPegawai dariKadet tahunATM. 1995Peranan hinggaATMA 2006diperluaskan melaluidengan programmenaikkan kerjasamatarafnya antaramenjadi KementerianUPNM Pertahananyang dengandiwartakan pada [[Universiti10 TeknologiNovember]] Malaysia[[2006]].
 
Pengambilan kumpulan pertama pelajar UPNM bermula pada sesi 2007/2008. Berbeza dengan kebanyakan universiti baru, UPNM menggunakan tenaga pengajar lama yang telah mengendalikan program pengajian di peringkat Sarjana Muda selama 11 tahun iaitu sejak 1995 lagi melalui program kerjasama antara [[Kementerian Pertahanan Malaysia]] dengan [[Universiti Teknologi Malaysia]].
Seramai lebih kurang 1017 graduan telah dikeluarkan dalam tiga bidang yang merangkumi Kejuruteraan, Sains dan Pengurusan. Di samping memperoleh kelayakan profesional, semua graduan telah di tauliahkan sebagai Pegawai ATM dan mereka sedang berkhidmat di pelbagai unit dalam Tentera Darat, Tentera Laut DiRaja dan [[Tentera Udara Malaysia DiRaja Malaysia]].
 
SeramaiSetakat lebihini, seramai kurangkira-kira 1017 graduan telah dikeluarkan dalam tiga bidang yang merangkumi Kejuruteraan, Sains dan Pengurusan. Di samping memperoleh kelayakan profesional, semua graduan telah di tauliahkanditauliahkan sebagai Pegawai ATM dan mereka sedang berkhidmat di pelbagai unit dalam [[Tentera Darat Malaysia|Tentera Darat]], [[Tentera Laut DiRaja Malaysia|Tentera Laut DiRaja]] dan [[Tentera Udara Malaysia DiRaja Malaysia]].
Naib Canselor pertama Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) adalah Komandan Akademi Tentera Malaysia (ATMA) Mej Jen Datuk Ir. Ismail Samion. Dengan pelantikan itu, Ismail sekaligus melakar nama dalam sejarah pengajian tinggi di negara [[Malaysia]] dengan menjadi pegawai tentera pertama yang dilantik naib canselor sebuah [[universiti]] tempatan.
 
[[Naib Canselorcanselor]] pertama Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) adalah Komandan Akademi Tentera Malaysia (ATMA) Mej Jen Datuk Ir. Ismail Samion. DenganIni pelantikanmerupakan itu,sejarah Ismail sekaligus melakar namabaru dalam sejarah pengajian tinggi di negara [[Malaysia]] denganapabila menjadiseorang pegawai tentera pertamadilantik yang dilantikmenjadi naib canselor sebuah [[universiti]] tempatan.
==Pautan Luar==
 
* [http://www.upnm.edu.my/ Laman rasmi Universiti Pertahanan Kebangsaan Malaysia.]
== Pautan Luarluar ==
* [http://www.upnm.edu.my/ Laman rasmi Universiti Pertahanan Kebangsaan Malaysia.UPNM]
 
[[Kategori:Universiti dan kolej di Malaysia]]