Sofbol: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Orcaz (bincang | sumb.)
k Hentikan vandalisma...! Membatalkan semakan 2452408 oleh 223.255.230.24 (Perbincangan)
Orcaz (bincang | sumb.)
Membatalkan semakan 2452410 oleh 223.255.230.24 (Perbincangan)
Baris 83:
Terdapat berbagai cara memukul bola sofbal. Hit, Bunt, hit and run, Steal dan lain-lain. Tergantung situasi yang terjadi saat itu. Berbagai-bagai jenis hit yang di gunakan sesuai dengan strategi yang akan ditempuhi oleh pasukan penyerang.
 
== International Softball Federation ==
aku sayang banget sama mahendra, mau engga atau iya intinya aku sayang sama mahendra:* i love you sayang{}:*
Badan inilah yang akhirnya membuat peraturan-peraturan berkaitan permainan sofbal yang berlaku di seluruh dunia, termasuk Malaysia pada saat ini. Naskah aslinya tertulis dalam bahasa Inggeris, dan diterjemahkan oleh negara-negara anggotanya.
 
Terbentuknya International Softball Federation itu, maka memungkinkan diadakannya pertandingan antara negara yang bersifat antarabangsa. Kemudian diselenggarakan kejuaraan-kejuaraan peringkat tempatan, rantau dan dunia.
 
Kejuaraan sofbal antarabangsa paling besar saat ini adalah Kejuaraan Sofbal Dunia (World Cup of Softball) yang diselenggarakan oleh Amateur Softball Association dibawah naungan International Softball Federation. Negara-negara anggota ISF yang memasuki babak kelayakkan setiap tahun menghantar kontinjennya untuk bertanding. Setalah berjaya dalam kelayakkan, sejumlah 6 negara akan bertanding sesama mereka (5 pertandingan). Hanya 2 pasukan terbaik sahaja akan bertanding untuk merebut posisi juara one-game-winner-take-all championship.
Juara terdahulu:
* 2005- Jepun 3 Amerika Syarikat 1
* 2006- Amerika Syarikat 5 Jepun 2
* 2007- Amerika Syarikat 3 Jepun 0
 
== Penutup ==