Bioinformasi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 8:
Berasaskan pengiktirafan kepada kepentingan penghantaran, pengumpulan dan pemprosesan maklumat dalam sistem biologi, [[Paulien Hogeweg]] pada tahun 1978 menggunakan istilah "bioinformasi" untuk merujuk kajian pemprosesan maklumat sistem biotik. <ref>{{cite web|title=The roots of Bioinformatics in Theoretical Biology|url=http://www.ploscompbiol.org/article/info%3Adoi%2F10.1371%2Fjournal.pcbi.1002021|author=Paulien Hogeweg|year=2011}}</ref>
Definisi ini mengiktirafkan bioinformatik selarasa dengan bidang [biofizik]] dan [[biokimia]]. Antara jenis maklumat biologi yang diproses dan dikaji pasa permulaan era bioinformasi ialah pembentukan struktur interaksi sosial yang kompleks dengan menggunakan peraturan mudah seperti tingkah laku yang akan dikumpulan untuk penyelenggaraan dalam model evolusi prebiotik.
 
At the beginning of the "genomic revolution", the term bioinformatics was re-discovered to refer to the creation and maintenance of a database to store biological information such as nucleotide sequences and amino acid sequences. Development of this type of database involved not only design issues but the development of complex interfaces whereby researchers could access existing data as well as submit new or revised data.
 
Pada permulaan "revolusi genomik", bioinformatik dirujuk semula sebagai penciptaan dan penyelenggaraan pangkalan data untuk menyimpan maklumat biologi seperti urutan nukleotida dan asid amino. Pembangunan pangkalan data seperti ini bukan sahaja melibatkan isu-isu berkenaan reka bentuk sistem tetapi juga pembangunan antara muka yang kompleks yang membolehkan penyelidik mengakses data yang sedia ada serta mengemukakan data baru atau disemak semula.