Perlawanan pertunjukan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RedBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: nl:Vriendschappelijke wedstrijd
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Satu '''perlawanan pertunjukan''' (juga dikenali sebagai '''pertunjukan''', '''demonstrasi''', '''demo''' atau '''persahbatan''') adalah [[Sukan|acara sukan]] yang mana ia tidak mempunyai nilai pertandingan kepada sesiapa yang bertanding (seperti kejohanan atau kedudukan semusim atau hadiah wang) tidak kira apa yang keluar dari tamat perlawanan itu. Perlawanan ini boleh diadakan di antara pasukan yang dipisahkan atau sebahagian daripada pasukan yang sama. Kualiti permainan akan dinilai di akhir permainan. Istilah yang seerti dengannya adalah ''perlawanan persediaan''.
 
{{terjemah}}
 
SatuSuatu '''perlawanan pertunjukan''' (juga dikenali sebagai '''pertunjukan''', '''demonstrasi''', '''demo''' atau '''persahbatanpersahabatan''') adalah [[Sukan|acara sukan]] yang mana ia tidak mempunyai nilai pertandingan kepada sesiapa yang bertanding (seperti kejohanan atau kedudukan semusim atau hadiah wang) tidak kira apa yang keluar dari tamat perlawanan itu. Perlawanan ini boleh diadakan di antara pasukan yang dipisahkan atau sebahagian daripada pasukan yang sama. Kualiti permainan akan dinilai di akhir permainan. Istilah yang seerti dengannya adalah ''perlawanan persediaan''.
 
Throughout the world, many team and one-on-one sports and games feature exhibition matches. For example, two professional [[snooker]] or [[chess]] players, or two [[ice hockey]] teams, may play an exhibition to settle a challenge, to provide professional entertainment, or often to raise money for [[Charitable organization|charities]].
Baris 19:
In the UK and Ireland, "exhibition match" and "friendly match" refer to different types of matches. The types described above as friendlies are not termed exhibition matches, while annual [[All-star game|all-star matches]] such as those held in the US [[Major League Soccer|MLS]] or Japan's [[J. League]] are called exhibition matches rather than friendly matches. A one-off match for charitable fundraising, usually involving one or two all-star teams, or a match held in honour of a player for service to his/her club, may be described as exhibition matches but they are normally referred to as [[Charity Football Match|Charity football match]]es and [[testimonial match]]es respectively.
 
==Rujukan==
{{Bahagian kosong|date=November 2012}}
 
==Pautan Rujukan luar==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==
*[http://www.remembertheaba.com/ABAStatistics/ABANBAExhibitions.html Article about NBA vs. ABA exhibitions]
 
*[http://www.collegehoopsnet.com/big12/kansas/111604.htm Article about the 2003 NCAA ruling]
 
{{tunas}}
 
{{DEFAULTSORT:Exhibition Game}}