River Cruise Kedah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ' Pandangan dari atas Menara yang baru dibina di Tanjong Chali di pertemuan antara Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit di Alor Setar adalah indah: barat Sung...'
 
Khairul akmal (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[File:Sg kedah.jpg|thumb|Jeti untuk Cruise River Sungai Kedah]]
 
 
Pandangan dari atas Menara yang baru dibina di Tanjong Chali di pertemuan antara Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit di Alor Setar adalah indah: barat Sungai Kedah mengalir ke arah bandar tepi pantai Kuala Kedah, ke utara Sungai Anak Bukit membawa keluar pandangan besar Masjid Zahir, dan ke Timur jambatan berkembar neutral di seluruh Sungai Kedah. Satu boleh bayangkan gemilang oleh pergi hari Alor Setar kira-kira dua ratus yang lalu di tempat yang sama: jung belayar dan kapal-kapal perdagangan dari India, Timur Tengah, China dan jauh tempat berlabuh di sepanjang tebing untuk mengambil beras, rempah dan lain-lain hasil, sampan merentasi sungai, pekerja memuatkan dan memunggah barang-barang dari kapal, dan aktiviti-aktiviti yang sibuk sepanjang Pekan Melayu dan Pekan Cina. Sejarah ini boleh dijadikan salah satu tarikan utama bagi pelancong dan pengunjung ke Alor Setar?
Baris 10:
 
==Buluh Jeram==
 
[[File:Boat race.jpg|thumb|Mereka sedang berlumba-lumba dalam acara tahunan Sambutan Hari Keputeraan Sultan Kedah]]
 
Huluan, lebih dekat kepada sumber Sungai Pedu, spouts air berkembar di pangkal memuntahkan Empangan Pedu keluar jumlah yang besar air jernih untuk kira-kira satu pertiga daripada tahun untuk mengairi sawah padi dalam Skim Muda. Sungai Pedu adalah indah dan sesuai untuk berakit buluh dan pada masa lalu banyak kaum berakit buluh daripada sini ke pantai telah dianjurkan. Ini dengan mudah boleh dihidupkan semula sebagai acara sukan tahunan.
Baris 20 ⟶ 22:
 
==Bandar Rekreasi==
 
[[File:Sg kedah 3.jpg|thumb|Flora dan Fauna]]
 
Satu lagi pendekatan adalah untuk mewujudkan taman-taman yang lebih linear sepanjang tebing sungai sungai di Alor Setar dan menghubungkan dengan taman-taman dan laluan sedia ada dan bersama-sama kedua-dua Sungai Kedah dan Sungai Anak Bukit untuk menambah dan membesarkan kawasan paru-paru rekreasi dan hijau untuk bandar. Jalan kaki dan laluan basikal boleh ditambah untuk menghubungkan taman linear dan menggalakkan penduduk tempatan untuk menggunakan dan menikmati pemandangan di sepanjang sungai. Bot sen perkhidmatan feri juga boleh dihidupkan semula dan diberi nafas baru kehidupan bagi penduduk untuk menggunakan untuk menyeberangi sungai untuk riadah atau untuk tempat kerja. Ini akan meningkatkan kualiti hidup penduduk Alor Setar dan juga meningkatkan imej bandar.
 
Digabungkan dengan peningkatan beransur-ansur dalam kualiti air, sukan air seperti berkanu dan berkayak kini dipromosikan oleh Kementerian Belia dan Sukan pasti boleh berkembang bersama-sama dengan memancing. Ini akan pujian kaum bot yang merupakan acara tahunan sambutan hari keputeraan DYMM Sultan Kedah. Dengan penggunaan yang meningkat sungai oleh penduduk tempatan, sungai pelancongan pasti akan menyusul. Pusing Alor Setar ke "Venice Malaysia" tidak adalah satu impian yang mustahil selepas semua.
 
==Rujukan==
<http://www.didkedah.gov.my/jpsusa/index.php?option=com_content&view=article&id=56:river-tourisn-for-kedah&catid=43:features&Itemid=76>