Akbar Hashemi Rafsanjani: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KamikazeBot (bincang | sumb.)
Xqbot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot membuang: diq:Haşemi Refsencani; perubahan kosmetik
Baris 24:
Majalah [[Forbes]] pernah meletakkan Rafsanjani ke dalam senarai orang terkaya di dunia dan pernah menulis bahawa beliau mempunyai kekuatan dan pengaruh yang kuat disebalik dirinya sebagai [[pemerintah Iran]]. Beliau "ialah orang yang memimpin Republik Islam ini selama 24 tahun terakhir/" <ref>[http://www.forbes.com/free_forbes/2003/0721/056.html ''Millionaire Mullahs''] dari [[Forbes]]</ref>
 
Pada asalnya, beliau merupakan seorang [[imam]], Rafsanjani menjadi ketua [[Majlis Iran|Parlimen]] (''Majlis'') yang baru, setelah Iran menjadi [[Republik Islam]] dan menjawat jawatan tersebut sehingga tahun [[1989]].
 
Hasil dari pernikahannya pada tahun [[1958]], Rafsanjani memperoleh tiga orang putera (anak lelaki): Mohsen, Mehdi, dan Yasser (yang dinamakan menurut [[Yasser Arafat]] [http://www.webneveshteha.com/weblog/?id=1100434755]), dan dua orang puteri (anak perempuan) iaitu Fatemeh dan Faezeh. Hanya Faezeh Hashemi yang mengambil peluang untuk menceburkan diri dalam bidang politik, Faezah juga turut menjadi anggota ''Majlis'' dan penerbit surat khabar ''Zan'' (wanita).
Baris 83:
[[tr:Haşimi Rafsancani]]
[[ur:ہاشمی رفسنجانی]]
[[diq:Haşemi Refsencani]]
[[zh:阿克巴尔·哈什米·拉夫桑贾尼]]