Paku Alam VIII: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''BRMH Sularso Kunto Suratno''' ([[1910]] - [[1998]]) diangkat sebagai '''KPH Prabu Suryodilogo''' pada [[4 September]] [[1936]]. Pada [[13 April]] [[1937]], beliau ditakhtakan sebagai '''Kanjeng Gusti Pangeran Adipati Ario Prabu Suryodilogo''' menggantikan mendiang ayahnya. Setelah kedatangan Tentera Jepun pada tahun [[1942]], beliau mulai menggunakan gelaran '''Kanjeng Gusti Pangeran Adipati Ario Paku Alam VIII'''.
 
Pada [[19 Ogos]] [[1945]], bersama [[Hamengkubuwono IX]], Paku Alam VIII mengirimkanmenghantar kawatsebuah (semacam sms namun bersifat rasmi)[[telegram]] kepada [[Sukarno]] dan [[Mohammad Hatta]] atassupaya berdirinyamengasaskan [[Republik Indonesia]] dan terpilihnyamelantik kedua-dua beliaumereka masing-masing sebagai [[Presiden]] dan [[Timbalan Presiden]]. Pada 5 September 1945 secara rasmi, KGPAA Paku Alam VIII mengeluarkan Mandat/Maklumat (semacamsecara dekrirasmi kerajaan)untuk bergabungnyamenggabungkan Kadipaten Pakualaman dengan Negaranegara Republik Indonesia. Sejak dari saat itulahitu, kerajaan terkecil pecahan [[Mataram]] ini menjadi sebuah [[Daerah Istimewa Indonesia]]. Melalui Mandat Bersama antara [[Hamengkubuwono IX]] dan Paku Alam VIII, serta dengan persetujuan Jawatankuasa Badan Pekerja Jawatankuasa Nasional Indonesia Daerah Yogyakarta pada 30 Oktober dalam tahun yang sama, beliau berdua sepakat untuk menggabungkan Daerah Kesultanan dan Kadipaten dengan nama [[Daerah Istimewa Yogyakarta]] dan beliau duduk sebagai Timbalan Ketua Daerah Istimewa mendampingi [[Hamengkubuwono IX]] sebagai Ketua Daerah Istimewa. Mulai dari tahun 1946 sehingga tahun 1978, Paku Alam VIII sering menggantikan tugas harian [[Hamengkubuwono IX]] sebagai ketua daerah istimewa kerana kesibukan [[Hamengkubuwono IX]] sebagai menteri dalam berbagai-bagai kabinet Republik Indonesia.
 
Setelah [[Hamengkubuwono IX]] mangkat pada tahun 1988, Paku Alam VIII menggantikannya menjadi Gabenor [[Daerah Istimewa Yogyakarta]] sehingga kematiannya pada tahun 1998. Perlu ditambahkan bahawa pada [[20 Mei]] [[1998]], beliau bersama [[Hamengkubuwono X]] mengeluarkan '''Maklumat''' untuk mendukung '''Reformasi Damai''' di [[Indonesia]].