Bukit Kepong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Andrew~mswiki (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Master2841 (bincang | sumb.)
k kemaskini
Baris 1:
'''Bukit Kepong''' adalah sebuah [[pekan]] kecil yang terletak di daerah [[Muar]], [[Johor]]. Ia terletak berhampiran Sungai Muar. Pekan ini terkenal dengan [[peristiwa Bukit Kepong]] yang tragik.
 
Ramai anak muda tempatan yang berhijrah ke kota mencari peluang pekerjaan yang lebih baik. Kebanyakan penduduk pekan adalah peniaga kecil. Sementara kampung berhampiran penduduk banyak yang terlibat dalam aktiviti pertanian. Terutama [[kelapa sawit]],dudundusun buah-buahan dan getah. Segenlintir pula terlibat dalam aktiviti menangkat ikan air tawar serta udang galah yang boleh didapati dengan amat senang suatu ketika dulu sepanjang sungaiSungai Muar yang mengalir melalui pekan ini. Pada ketika ini hasil udang galah amat berkurangan disebabkan oleh masaalahmasalah pencemaran sungai oleh kilang-kilang, terutamanya kilang getah. Suatu ketika dahulu Pekan Bukit Kepong amat mudah dinaiki air setiap kali musim hujan.
 
Pekan-pekan berhampiran dengan Bukit Kepong adalah [[Lenga]], [[Pagoh]], [[Gombang]] di selatan. Sementara [[Labis]], [[Segamat]], Chaah disebelah utara. Ada juga penduduk yang terlibat dalam aktiviti menternak ayam.
 
== Lihat juga ==
Baris 5 ⟶ 9:
* [[Filem Bukit Kepong]]
 
{{stubJohor}}
 
[[Kategori: Bandar di Johor]]
 
[[en:Bukit Kepong]]
Bukit Kepong adalah sebuah pekan kecil di dalam kawasan Muar.Pekan ini terkenal kerana Peristiwa Bukit Kepong iaitu peristiwa menyerang Balai Polis Bukit Kepong oleh pihak komunis di zaman darurat.Tiada perubahan besar berlaku sejak merdeka di Pekan Bukit Kepong.
Ramai anak muda tempatan yang berhijrah ke kota mencari peluang pekerjaan yang lebih baik.Kebanyakan penduduk pekan adalah peniaga kecil.Sementara kampung berhampiran penduduk banyak yang terlibat dalam aktiviti pertanian.Terutama kelapa sawit,dudun buah-buahan dan getah.Segenlintir pula terlibat dalam aktiviti menangkat ikan air tawar serta udang galah yang boleh didapati dengan amat senang suatu ketika dulu sepanjang sungai Muar yang mengalir melalui pekan ini.Pada ketika ini hasil udang galah amat berkurangan disebabkan oleh masaalah pencemaran sungai oleh kilang-kilang,terutamanya kilang getah.Suatu ketika dahulu Pekan Bukit Kepong amat mudah dinaiki air setiap kali musim hujan.
Pekan-pekan berhampiran dengan Bukit Kepong adalah Lenga,Pagoh,Gombang di selatan.Sementara Labis,Segamat,Chaah disebelah utara.
Ada juga penduduk yang terlibat dalam aktiviti menternak ayam.