Kicap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 65:
# [[Pokok Kayu Manis|Kayu manis]] dipotong kecl-kecil (setiap liter cairan kicap memerlukan 20 gram kayu manis). Gula merah dan bumbu-bumbu di atas dibungkus dengan dua lapis kain, dan diikat dengan tali.
 
;10.   Membubuh perasa dan memasak kicap, baik manis mahupun masin: Cairan kicap (yang nombor 1 atau nomornombor 2) ditambah dengan air (tiapsetiap liter cairan kicap ditambah dengan 1,.5 liter air)., Cairandan direbus sampaisehingga mendidih. SetelahSelepas itu, api dikecilkan sekadar menjaga agar cairan tetap mendidih. Bumbu-bumbu kecapkicap manis yang telah dibungkus seperti di atas dicelupkan ke dalam cairan yang mendidih dan digoyang – goyangkandigoncang-goncangkan. Cairan diaduk terus menerus selama 2-3 jam sampaisehingga isi padunya menjadi setengahseparuh. Selepas pemanasan selesai dilakukan, ramuanbumbu-ramuanbumbu yang terbungkus dalam kain kasakasar tadi tetap berada di dalam cairan yang sedang dimasak. Kicap yang dihasilkan adalahialah kicap manis. Ketika masih panas, kicap manis ini disaring dengan 2dua lapis kain saring.
 
;1211.  Membotol: Kicap yang telah dingin dimasukkan ke dalam botol, ditutup rapat , dan kemudian dibubuh label.
;11.   Membubuh perasa dan memasak kicap masin: Cairan kicap (yang nombor 1 atau nombor 2) ditambah dengan air (setiap liter cairan kicap ditambah dengan 1.5 liter air). Cairan direbus sehingga mendidih. Selepas itu, api dikecilkan sekadar menjaga agar cairan tetap mendidih. Ramuan kicap masin yang telah dibungkus di atas dicelupkan ke dalam cairan yang mendidih dan digoyang-goyangkan. Cairan diaduk terus menerus selama 2 –3 jam sampai isi padunya menjadi setengah. Selepas pemanasan selesai dilakukan, ramuan-ramuan yang terbungkus kain kasa tadi tetap berada di dalam cairan yang sedang dimasak. Kicap yang dihasilkan adalah kicap masin. Ketika masih panas, kicap masin ini disaring dengan 2 lapis kain saring.
 
;12.  Membotol: Kicap yang telah dingin dimasukkan ke dalam botol, ditutup rapat , dan kemudian dibubuh label.
 
==Lihat juga==