Tetingkap: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
k Tetingkap (pengkomputeran) dipindahkan ke Tetingkap: tiada tetingkap lain
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
Dalam pengkomputeran, '''tetingkap''' ([[bahasa Inggeris]]: ''window'') adalah satu paparan maya yang kebiasaannya adalah berbentuk segiempat dan mengandungi sejenis [[antaramukaantara muka pengguna]]. Perkataan ''tetingkap'' digunakan untuk istilah ini adalah disebabkannya oleh bentuknya. Tetingkap secara mutlaknya mempunyai paparan bergrafik serta dikawal oleh [[kursor]].
{{stub-kompu}}
 
Kebanyakan tetingkap (atau semuanya) boleh diubah saiznya. Namun saiz tetingkap yang paling besar di atas sesebuah [[komputer]] adalah saiz tabir untuk [[pengawas (pengkomputeran)|pengawasmonitor]]nya.
Dalam pengkomputeran, '''tetingkap''' ([[bahasa Inggeris]]: ''window'') adalah satu paparan maya yang kebiasaannya adalah berbentuk segiempat dan mengandungi sejenis [[antaramuka pengguna]]. Perkataan ''tetingkap'' digunakan untuk istilah ini adalah disebabkannya oleh bentuknya. Tetingkap secara mutlaknya mempunyai paparan bergrafik serta dikawal oleh [[kursor]].
 
==JenisanJenis tetingkap==
Kebanyakan tetingkap (atau semuanya) boleh diubah saiznya. Namun saiz tetingkap yang paling besar di atas sesebuah [[komputer]] adalah saiz tabir untuk [[pengawas (pengkomputeran)|pengawas]]nya.
 
==Jenisan tetingkap==
Pengurus tetingkap selalunya menyediakan lebih daripada satu tetingkap berdasarkan ciri-cirinya. Berikut adalah beberapa jenis tetingkap:
*Tetingkap gunaan atau dokumen - tetingkap biasa yang mengandungi data untuk [[dokumen]] atau [[perisian penggunaan|gunaan]].
Baris 14 ⟶ 12:
 
==Lihat juga==
*[[AntaramukaAntara muka pengguna bergrafik]]
*[[Cangkerang (pengkomputeran)|Cangkerang]]
 
{{stub-kompu}}
 
[[Kategori: Antaramuka pengguna bergrafik]]
 
[[de:Fenster (Computer)]]
[[en: Window (computing)]]
[[es:Ventana (informática)]]
[[fr:Fenêtre (informatique)]]
[[nl:Venster (computer)]]
[[ja:ウィンドウ]]
[[pl:Okno (informatyka)]]
[[ru:Оконный интерфейс]]
[[wa:Purnea]]
[[zh:視窗]]