Hindia Belanda: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
'''Hindia Belanda''' ([[bahasa Belanda]]: ''Nederlands-Indië'') ialah sebuah wilayah jajahan [[Belanda]] yang diakui secara ''[[de jure]]'' dan ''[[de facto]]''. Ketua negara Hindia-Belanda ialah Ratu/Raja Belanda dengan [[Gabenor Jeneral]] sebagai wakilnya yang berkuasa penuh.
 
Sempadan Hindia-Belanda dengan negara-negara berjirannya ditentukan denganmelalui perjanjian-perjanjian antara Kerajaan Belanda dengan [[Kerajaan [[Sarawak]] ([[negeri naungan]] [[British]] di bawah [[Raja Putih|Dinasti Brooke]]), [[Borneo Utara British]] ([[Sabah]]), [[Kerajaan Portugis]] ([[Timor Portugis]]), [[Empayar Jerman]] ([[Papua New Guinea]] Utara), dan [[United Kingdom]] (Papua New Guinea Selatan).
 
Hindia-Belanda juga merupakan wilayah yang tertulis dalam Undang-Undang Kerajaan Belanda tahun [[1814]] sebagai wilayah berdaulat Kerajaan Belanda, yang dipinda pada tahun-tahun [[1848]], [[1872]], dan [[1922]], menurut perkembangan wilayah Hindia-Belanda.
 
Hindia-Belanda yang dahulu merupakan sebuah wilayah jajahan [[Belanda]] sekarang dipanggil [[Indonesia]]. Jajahan Belanda ini bermula sebagai ''[[Syarikat Hindia Timur Belanda]] (''Vereenigde Oostindische Compagnie'' atau VOC) yang antara lain memiliki [[Jawa]] dan [[Maluku]] serta beberapa daerah yang lain sejak [[abad ke-17]]. Selepas VOC dibubarkan pada tahun [[1798]], semua hak miliknya menjadidipindah milikkepada pemerintah [[Republik Batavia]].
 
Menjelang tahun [[1900]], hanya pulau [[Jawa]] sahaja yang dikuasai oleh Belanda pada keseluruhannya. Kemudian pada tahun-tahun selanjutnya, semua daerah yang lain di [[Nusantara]] ditaklukkan atau didamaikan. Pada puncaknya pada tahun [[1942]], Hindia Belanda memiliki semua daerah Indonesia kini; [[Timor Timur]] tidak pernah dikuasai oleh Belanda. Selain itu, [[Melaka|Kota Melaka]], [[Taiwan]], dan [[Sri Lanka]] pernah dikuasai oleh VOC dan pemerintah Belanda.
 
Pada [[17 Ogos]] [[1945]], [[Pengisytiharan Kemerdekaan Republik Indonesia|kemerdekaan Indonesia]] diisytiharkan. Belanda menentang dan memerangi para pejuang kemerdekaan. Hanya pada [[27 Disember]] [[1949]] bahawa Belanda mengaku kedaulatan Indonesia. [[Papua]] Barat (Irian Jaya) masih dikuasai oleh Belanda sehingga tahun [[1961]].
 
==Lihat juga==