Tan (ukuran): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 36:
: ''Lihat juga [[tanan]].''
 
'''Tan muatan''' ([[bahasa Inggeris]]: ''freight ton'' ) atau '''tan ukuran''' (''measurement ton'' ) ialah unit [[isi padu]] yang digunakan untuk menghuraikan muatan [[kapal]] ([[tanan]]) atau kargo. Satu tan ukuran adalah sama dengan:
* 40 [[kaki padu]]
* 1.481(481) [[ela padu]] (jujukan digit "481" berulang-ulang secara tidak terbatas)
Baris 42:
* 1.13267386368 [[meter padu]]
 
Tan ukuran biasanya disingkatkan sebagai M/T, MT, atau MTON dan oleh itu, boleh mengakibatkan
kekelurian dengan [[tan metrik]].
 
'''Tan berdaftar''' juga merupakan lagi satu unit isi padu yang digunakan untuk mautan kapal, dan ditakrifkan sebagai 100 kaki padu (lebih kurang 2.83 meter padu). Ia sering disingkatkan dalam bahasa Inggeris sebagai '''GRT''' untuk ''gross registered ton'', iaitu '''tan berdaftar kasar'''. Tan berdaftar dikenali sebagai ''tonneau de mer'' di [[Belgium]], tetapi di [[Perancis]], satu ''tonneau de mer'' adalah samabersamaan dengan 1.44 meter apdupadu atau kira-kira 1.88 ela padu.
 
'''Tan bersih Terusan Panama''' merupakan unit isi padu yang digunakan untuk pembilan kapal-kapal yang melalui Terusan Panama, dan adalah sama dengan tan berdaftar. Umpamanya, yuran pada dekad [[1990-an]] adalah lebih kurang beberapa [[dolar Amerika Syarikat]] bagi setiap unit.
Baris 51:
'''Tan air''' yang dahulu digunakan di [[Great Britain]] ada sama dengan 224 [[gelen imperial]] (isi padu untuk jisim satu tan panjang di bawah keadaan-keadaan yang mentakrifkan gelen imperial).
 
Sila lihat [[1 E-1 m³]] dan [[peringkat magnitud (isi padu)]] untuk pembandingan dengan isipaduisi-isipaduisi padu yang lain.
 
(Perhatikanlah bahawa tan isi padu adalah unit yang digunakan dalam [[perkapalan]] untuk tujuan kemudahan dalam perkapalan dan tidak amat berguna dalam bidang [[sains]], kecuali jika ia ditakrifkan dengan tepat.)
 
==Unit tenaga dan kuasa==