Anwar Ibrahim: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Datuk Seri''' '''Anwar bin Datuk Ibrahim Abdul Rahman ''' dilahirkan di Sungai Bakap, Seberang Perai Selatan pada 10hb Ogos 1947. Ia bersekolah di Sek Melayu Sungai Bakap, Sek Melayu Cherok Tokun dan Sek Ren Stowell, [[Bukit Mertajam]]. Dengan mendapat keputusan Darjah 6 yang cemerlang Sdr Anwar telah dipilih memasuki [[Maktab Melayu Kuala Kangsar|Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK)]] di Tingkatan Satu pada tahun 1960.
 
==Zaman Persekolahan==
 
Sejak zaman persekolahannya Datuk seriSeri Anwar Ibrahim telah menampilkan sifat kepimpinan. Semasa di [[Maktab Melayu Kuala Kangsar|Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK)]] dari tahun 1960 hingga 1966 Datuk Seri Anwar telah melibatkan diri dalam pelbagai kegiatan yang dianjurkan. Beliau telah mewakili [[Maktab Melayu Kuala Kangsar|MCKK]] di dalam pertandingan bahas antara sekolah-sekolah dan kerana sifatnya yang aktif, bijak dan cemerlang pemikirannya Sdr Anwar telah dilantik sebagai Ketua Pelajar [[Maktab Melayu Kuala Kangsar|MCKK]].
 
Anwar memasuki Universiti Malaya pada tahun 1967. Semasa menuntut di universiti, kepimpinan beliau juga terserlah di mana beliau telah mengasas dan menjadi Presiden Pesatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dan Presiden Kesatuan Bahasa Melayu pada tahun 1968.