Kampung Tupai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Kampung Tupai''' merupakan sebuah kampung yang terletak didalam daerah [[Sik]], [[Kedah Darul Aman]] yang mempunyai bentuk muka bumi yang berbukit-bukau dan sawah padi. Mengikut cerita orang-orang tua, Kampung Tupai mendapat namanya sempena haiwan yang banyak terdapat di kampung berkenaan iaitu [[Tupai]].
 
Kampung Tupai berjiran dengan Kampung Selamat di sebelah barat, [[Kampung Kerawai]] Disebelah Timur, [[Kampung Charok Pasir]] di bahagian selatan dan [[Kampung Teloi Tua]] di sebelah utara. Rata-rata penduduk Kampung Tupai berkerja sebagai petani, danpeniaga, penoreh getah serta kerja-kerja sampingan lain.
 
Majoriti penduduk di kampung ini menggunakan dialek Bahasa Melayu Pattani sebagai bahasa pertuturan utama. Ini kerana kebanyakan pendududuk awal yang datang membuka kampung ini berasal daripada keturunan melayu selatan thai.
 
Antara kemudahan yang terdapat di [[kampung]] ini ialah sebuah sekolah rendah ([[Sek.Keb. Haji Hussain]]), Masjid ([[Masjid Al-EhsanIhsan]]), Klinik Desa, Padang bolasepak awam dan tidak ketinggalan sebuah [[Balai raya]] serta kemudahan awam lain.
 
 
 
Antara kemudahan yang terdapat di [[kampung]] ini ialah sebuah sekolah rendah (Sek.Keb. Haji Hussain), Masjid (Masjid Al-Ehsan), Klinik Desa, Padang bolasepak awam dan tidak ketinggalan sebuah [[Balai raya]].
 
{{Kedah}}
 
 
 
[[Kategori:Kampung di Kedah]]