Casus belli: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''''Casus belli''''' adalahialah ungkapan [[bahasa Latin]] moden yang bermaksudmembawa pengertian "sebab atau alasan untuk tindakan peperangan". ''Casus'' bermakna "peristiwa" atau "perpecahan", manakala ''belli'' bermakna "perang".
 
Casus belli sering salah dieja dan salah disebut sebagai "ca'''u'''sus belli," kerana ia kelihatan seakan-akan perkataan [[bahasa Inggeris]] "''cause''" (serta perkataan bahasa Latin ''causa'' yang bermaksud 'sebab') dan kerana, dalam penggunaan umum, istilah ini biasanya bermaksud "sebab untuk perang".
 
Walaupun istilah ini telah amat lama digunakan dalam bahasa Latin, ia tidak digunakan secara meluas sehingga lewatakhir [[abad ke-19]], dengan kemunculan [[doktrin]] politik "[[jus ad bellum]]" atau "teori [[perang adil]]". Penggunaan tak formal di luar takrif teknikal merujuk kepada mana-mana "alasan adil" yang sesuatu negara mungkin akan menuntut untuk memulakan [[pertempuran]]. Oleh itu, ia digunakan untuk memerihalkan secara retroaktif keadaan-keadaan dalam [[sejarah]] sebelum istilah ini digunakan secara meluas, serta untuk masa kini ketika memerihalkan keadaan-keadaan apabila peperangan tidakdimulakan secara terkejut tanpa sebarang diisytiharkanpengisytiharan.
 
Secara rasmi, sebuah kerajaan akan mengemukakan alasan-alasannya untuk memulakan peperangan, berserta hajatnya dan langkah-langkah yang mungkin boleh diambil untuk mengelakkan peperangan. Dengan berbuat demikian, kerajaan itu cuba menunjukkan bahawa ia memulakan peperangan hanya sebagai langkah yang terakhir ("Ultima Ratio") dan bahawa ia sebenarnya mempunyai "alasan adil" untuk berbuat demikian.
 
Secara rasmi, sebuah kerajaan akan mengemukakan alasan-alasannya untuk memulakan peperangan, berserta hajatnya dan langkah-langkah yang mungkin boleh diambil untuk mengelakkan peperangan. Dengan berbuat demikian, kerajaan itu cuba menunjukkan bahawa ia memulakan peperangan hanya sebagai langkah terakhir ("Ultima Ratio") dan bahawa ia sebenarnya mempunyai "alasan adil" untuk berbuat demikian.
 
== Penyebab penggunaan ==
''Casus belli'' boleh dipergunakan untuk mengelakkan kehilangan semangat di dalam negara, <!-- casus belli is generally used to explain the justification for a war. The cynical idea that it is used to avoid loss of morale needs a source.--> atau untuk memperoleh sokongan rakyat. Jika sebuah negara menyerang negara yang lain tanpa menyatakan sebabnya, ia mungkin akan mengakibatkan ketidakpuasan di kalangan rakyatnya atau kehilangan kepercayaan terhadap pemimpin-pemimpinnya. Dalam kes keterlaluan, ia boleh mengakibatkan [[pemberontakan]].
 
Pada zaman moden, ''casus belli'' mungkin tidak bertujuan untuk meyakinkan rakyat tetapi sebaliknya, bertujuan untuk memberikan justifikasi kepada komuniti sejagatantarabangsa. Oleh itu, ''casus belli'' juga melibatkan [[kediktatoran]] dan negara yang dikuasai oleh tentera yang tidak perlu memberikan sebarang ''casus belli'' kepada rakyat-rakyatnya.
 
== Sejarah penggunaan ==
Baris 17 ⟶ 18:
 
===PDII===
Apabila [[Adolf Hitler|Hitler]] memutuskan untuk menggabungkan [[Czechoslovakia]] ke dalam [[Jerman Nazi|ReichPemerintahan Ketiga]], beliau menggunakan Casuscasus Bellibelli yang dipanggil ''[[Lebensraum]]''. Secara tidak tepat, ini bermaksud "ruang untuk hidup" dan berdasarkan keadaan Jerman yang teruk selepas [[Perang Dunia I]] yang diakibatkan oleh tuntutan [[Pihak Berikat]] terhadap [[ganti rugi]] kerosakan perang. Apabila [[Amerika Syarikat]] menarik balik pinjamanpinjamannya kepada [[Republik Weimar]], akibat sebahagian besarnya oleh [[Keruntuhan Wall Street 1929|Keruntuhan Wall Street]], [[ekonomi]] [[Jerman]] runtuh. Oleh itu, Jerman dalam keadaan krisis ketika kebangkitan Hitler, dan rancangan beliau untuk membina ekonomi dan [[infrastruktur]] Jerman adalah untuk memperluas sempadan negaranya ke kawasan-kawasan yang mempunyai banyak sumber. Sebagai ganti untuk menawan tanah-tanah jajahan di luar [[Eropah]], Hitler mendakwa bahawa beliau memerlukan sumber-sumber yang berhampiran supaya dapat membina Jerman dengan cepat. Untuk menyokong justifikasinya, beliau juga mendakwa bahawa beliau hanya menyatukan semula negara Jerman kerana kebanyakan kawasan yang ditawan merupakan bekas kawasan Jerman (dan mempunyai orang-orang yang bertutur dalambertuturkan [[bahasa Jerman]]).
 
Penggunaan casus belli sebegini amat sesuai dengan keadaan ekonomi dan politik ketika itu. [[Britain]] yang masih letih daripada [[Perang Dunia I]] bertindak balas terhadap dakwaan-dakwaan Jerman dengan mengikut dasar [[penenangan]]. Sanggup membuat pengorbanan-pengorbanan yang utama untuk mengelakkan lagi sebuah peperangan, Britain tidak menghentikan Jerman apabila mereka memulakan penenteraan semula dan peluasan. [[Perancis]] tidak minat akan dasar penenangan, tetapi tidak sanggup berperang bersendirian. [http://www.gwu.edu/~nsarchiv/NSAEBB/NSAEBB132/essay.htm]
 
Casus belli rasmi [[Kesatuan Soviet]] untuk menyerang [[Finland]] dalam [[Perang Musim Sejuk]] ialah [[pengeboman Mainila]]. Pihak Soviet menuntut bahawa askar-askar Finland telah menembak desa [[Mainila]] di wilayah [[Kesatuan Soviet]] dengan [[meriam]]. Penyelidikan kemudian mendedahkan bahawa tidak terdapat sebarang meriam Finland yang berhampiran tempat itu. TheTembakan-tembakan shotsyang thedidengar Finnisholeh sentriespara heard[[sentri]] allowFinland triangulationmembenarkan ofpenyegitigaan thekedudukan positionpenyangga ofmeriam theyang battery,terletak whichdi wassebelah on thekawasan Soviet side. The reality wasSebenarnya, thattentera theSoviet Sovietsmenembakkan hadpeluru firedmeriam themereka shellsdari overwilayah FinnishFinland territoryke towilayah theirmereka own territorysendiri. TheKerugian lossesyang thedilaporkan Sovietsoleh reportedtentera Soviet wereadalah forgedpalsu.
 
===Perang Enam Hari===
Casus belli juga merupakan salah satu persoalan yang utama dalam [[Perang Enam Hari]] pada tahun [[1967]]. Kerajaan Israel mempunyai sebuah senarai casus belli yang pendek yang boleh mencetuskan tindakan tentera Israel jika sebuah negara Arab mengambil salah satu tindakan yang tersenarai. Casus belli yang paling terkenal ialah pengepungan [[Selat Tiran]] yang masuk ke [[Eilat]], [[pelabuhan]] Israel yang tunggal yang menuju ke [[Laut Arab]], laut yang kapal-kapal dapat mencapai pasaran-pasaran yang penting di [[Afrika Timur]] dan [[Asia Tenggara]].
{{terjemah}}
 
Casus belli was also a prominent issue during the [[Six-Day War]] of 1967. The Israeli government had a short list of casus belli that would trigger military action by Israel in the event that an Arab state took one of the listed actions. The most notable casus belli was a blockade of the [[Straits of Tiran]] leading into [[Eilat]], Israel's only port leading into the [[Arabian Sea]] from which its vessels could reach important markets in [[East Africa]] and [[Southeast Asia]]. Passage through the straits was important since at the time Egypt was also prohibiting any traffic bound to and from Israel from passing through the [[Suez Canal]]. Such a blockade of the straits, in contravention of international law, was undertaken by [[Egypt]] following its expulsion of UN [[peacekeeper]]s from the [[Sinai Peninsula]] and the Egyptian military presence in [[Sharm el-Sheikh]] at the southern tip of the Sinai. The blockade was a major factor in the start of Israeli strike against Egypt's airforce only hours before Egypt was to attack{{fact}}. Syria and Jordan both attacked soon after. Israel asked Jordan to end its attack, telling the ambassador it would consider the Jordanian attack to be a "salvo of honor", necessary as an ally to Egypt. Jordan refused and Israel retaliated, conquering part of Jordan.
Laluan merentasi Selat Tiran adalah amat penting kerana ketika itu, [[Mesir]] juga melarang sebarang kapal dari dan ke Israel daripada menggunakan [[Terusan Suez]]. Pengepungan selat sebegini yang melanggar [[undang-undang antarabangsa]] dilakukan oleh [[Mesir]] selepas pengusiran pengaman-[[pengaman]] [[PBB]] dari [[Semenanjung Sinai]] dan kehadiran tentera Mesir di [[Sharm el-Sheikh]] di hujung selatan Sinai.
 
Pengepungan tersebut merupakan faktor utama dalam permulaan serangan Israel terhadap tentera udara Mesir, hanya beberapa jam sebelum serangan Mesir yang dirancang. Kedua-dua Syria dan Jordan menyerang tidak lama kemudian. Israel menyuruh Jordan untuk mengakhiri serangannya, dan memberitahu duta besarnya bahawa ia akan menganggap serangan Jordan sebagai "salvo of honor" yang diperlukan sebagai salah satu sekutu Mesir. Jordan menolak permintaan Israel dan Israel kemudian membalas dengan menaklukkan sebahagian Jordan.
 
===Perang Vietnam ===
SomeSesetengah historiansahli havesejarah suggestedtelah thatmencadangkan thebahawa Gulf[[Peristiwa ofTeluk Tonkin]] Incidentmerupakan was asebuah pretext foruntuk the[[Perang Vietnam War]]. VietnamesePegawai-pegawai Naval[[Tentera officialsLaut haveVietnam|tentera publiclylaut statedVietnam]] thattelah themengisytiharkan bahawa [[USS Maddox]] tidak waspernah neverditembak firedoleh onmereka.
 
===Turki dan Yunani===
InPada tahun [[1995]], the[[parlimen]] Turkish[[Turki]] parliamentmengeluarkan issued aissue casus belli againstterhadap [[Greece]] forkerana the event that the latterGreece extendstelah hermemperluas [[territorial waters]]nya fromdari 6 tobatu nautikal ke 12 batu nautical milesdari from the coastpantainya. Nevertheless,Walaupun [[Turkey]]perundingan-perundingan refusespreliminary todiadakan removesupaya theTurki casusdapat bellimenyertai despite[[Kesatuan initiationEropah]], ofTurki preliminaryenggan negotiationsmembatalkan incasus order for it to join the [[European Union]]bellinya.
 
===Perang Iraq===
ThereTerdapat havedakwaan-dakwaan been claims that thebahawa Weapons of Mass Destruction believedyang todipercayai beberada indi [[Iraq]] werehanya themerupakan pretext foruntuk thememulakan [[IraqPerang WarIraq]].
 
==Casus Belli dalam budaya popular==
*[[Bacon Kanada]] (''Canadian Bacon'') ialah sebuah filem [[komedi]] was[[satira]] ayang satiricalditerbitkan comedyoleh by [[Michael Moore]] aboutmengenai aseorang US[[presiden presidentAmerika whoSyarikat]] usedyang themempergunakan [[CIA]] tountuk creatememulakan asebuah phonyserangan attackphoney on theterhadapa [[UnitedAmerika StatesSyarikat]] anddan blamemenyalahi it[[Kanada]] onatas Canada,perbuatan intentionallytersebut creatingkerana conflictsengaja withhendak [[Canada]]memulakan pertempuran dengan Kanada.
 
*[[Wag the Dog]] isialah anotherlagi suchsebuah moviefilem relatedyang to theberkait topicdengan oftopik casus belli. InDalam thisfilem movieini, the president usespresidennya amenggunakan pretext tountuk attackmenyerang Albania indalam ansebuah attemptpercubaan tountuk divertmengalihkan attentionperhatian fromdaripada asebuah politicalskandal scandalpolitik thatyang he was involved inmelibatkanna. ItIa is supposed tosebagai berujukan akepada referenceperistiwa tosemasa the indicident during theskandal [[Monica Lewinsky]] scandal,apabila when President[[Presiden Clinton]] orderedmemerintah ansebuah attackserangan onterhadap thekilang-kilang chemicalkimia factories indi [[Sudan]] anddan kem-kem onlatihan [[Al-Qaeda]] training camps indi [[Afghanistan]]. SudanesePembantah-pembantah protestors[[Sudan]] heldmengambil papan-papan uptanda signsyang sayingmengatakan "Wag the Dog" referringyang tomerujuk thiskepada attackserangan asini beingsebagai asuatu diversion tountuk takemengalihkan awayperhatian people'sdaripada attention from theskandal Lewinsky scandal.
 
*In the AmericanDalam [[sitcomSeinfeld]], [[Seinfeldsitcom]] Amerika, Elaine entersmemasuki apartmen Jerry's apartmentdan andduduk sitsdi atatas his tablemejanya. AsKetika Jerry spiesmenyintip onsebuah the[[restoran]] Pakistani restaurant[[Pakistan]], Elaine saysmengucapkan "Casus Belli" indalam asuara humorousyang voicelucu, sayingdan mengatakan bahawa dia shebaru-baru readsahaja itmembaca recentlytentangnya anddan justhanya wantedhendak tomengucapkannya say it out loud.
 
* Dalam siri buku komik, [[Lucky Luke]], seorang hakim tua yang crazy menuduh dua daripada musuh peribadinya atas jenayah-jenayah yang berlainan dan akhirnya, menuduh mereka kerana Casus Belli (perkataan-perkataan pertama yang hakim itu mendapat secara sembarangan dalam buku undang-undangnya). Kedua-dua orang yang disyaki itu kemudian cuba menyalahkan satu sama lain tentang siapa yang sebenarnya membunuh 'Casus Belly' ini.
*In the comic book series [[Lucky Luke]], a crazy old judge accuses two of his personal enemies of different crimes, lastly he accuses them of (using the first words he randomly finds in his lawbook) Casus Belli. Next the two suspects try to blame each other of who actually killed this 'Casus Belly'
 
==Rujukan==
Baris 51 ⟶ 55:
* [[Senarai frasa bahasa Latin]]
 
[[CategoryKategori: Frasa undang-undang Latin]]
[[CategoryKategori:Undang-undang peperangan]]
[[CategoryKategori:Penyebab peperangan]]
 
[[cs:Casus belli]]