Islam di Australia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 10:
Semasa penempatan [[Eropah]] awal, sesetengah [[kelasi]] dan [[banduan]] Muslim telah tiba di Australia tetapi sedikit sahaja yang diketahui tentang mereka kerana mereka tidak meninggalkan apa-apa kesan, kecuali beberapa rujukan kepada nama mereka. Tidaklah sehingga [[abad ke-19]] bahawa suatu kehadiran [[Islam]] yang tetap dikenali.
 
Pada dekad [[1870-an]], penyelam-penyelam [[Melayu]] Muslim telah diambil sebagai penyelam [[mutiara]] melalui perjanjian dengan [[Belanda]] untuk bekerja di kawasan [[pearlperburuan hunting|pearling]]mutira groundsdi [[Australia Barat]] dan [[Wilayah Utara]]. Pada tahun [[1875]], ada 18001,800 orang penyelam MalayMelayu bekerja di Australia Barat. Kebanyakan mereka kemudian pulang ke negara-negara asal mereka.
[[Unta]] telah diimpotdiimport ke Australia sejak dari 1860andekad berterusan[[1860-an]] dan digunakan oleh [[penjelajah]] [[Eropah]] untuk membantu membukakan kawasan pendalamanpedalaman yang kering. TheirPara handlersjurulatih alsounta immigrated to run thejuga [[camel trainImigrasi|berimigrasi]]s whichke weresini introduceduntuk tomengendalikan dealunta-unta withyang thediperkenalkan logisticaluntuk demandsmemenuhi ofpermintaan [[logistik]] di gurun-[[gurun]] Australia's vastyang amat desertsluas. ManyKebanyakan ofjurulatih theseini wereadalah Muslims,Muslim anddan whilewalaupun theymereka camedatang fromdaripada severalberbagai-bagai countriesnegara, theymereka werebiasanya usuallydirujuk known indi Australia assebagai "Afghans''Afghan''", iaitu "orang [[Afghanistan]]". Due toOleh thesebab Afghans’pengetahuan knowledgedan andkemahiran expertisejurulatih with"Afghan" camelsterhadap unta-unta, theymereka weretelah crediteddiberikan withpenghargaan savinguntuk themenyelamatkan livesbanyak ofpenjelajah numerousEropah earlyyang Europeanawal, explorersdan andamat werepenting vital foruntuk explorationpenjelajahan. HenceOleh theitu, south-north[[landasan railwaykereta isapi]] namedutara-selatan dinamai sebagai ''[[The Ghan]]'', shortsingkatan foruntuk ''"The Afghan"''. <ref>{{cite web |url=http://www.saudiaramcoworld.com/issue/198801/camels.down.under.htm |title=Camels Down Under |publisher=Saudi Aramco World |date=JanuaryJanuari/FebruaryFebruari 1988 |author=Arthur Clark |accessdate=[[2006]]-[[19 November|11-19]]}}</ref>
 
==Sekolah-sekolah Islam==