Skim Ponzi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Skim Ponzi''' adalah operasi pelaburan penipuan yang membabitkan pulangan (keuntungan) yang luar biasa besarnya kepada pelabur dari wang yang dibayar oleh pelabur berikutnya, dan bukannya dari pendapatan bersih yang dihasilkan dari sebarang business sebenar, yang dinamakan sempena [[Charles Ponzi]].
 
 
== Pandangan kasar ==
== Gambaran keseluruhan ==
Skim Ponzi biasanya menawarkan pulangan jangka pendek yang luar biasa tinggi agar menarik pelabur baru. Pulangan tinggi yang diiklankan oleh skim Ponzi (dan dibayar) memerlukan jumlah aliran tunai yang semakin tinggi agar dapat mengekalkan skim berjalan. Sistem ini akhirnya akan gagal kerana hampir tiada atau hanya sedikit pendapatan sebenar yang terhasil daripada tunai yang diterima oleh penganjur. Bagaimanapun, skim ini sering kali diganggu oleh pihak berkuasa tempatan lama sebelum ia gagal, disebabkan skim Ponzi disyaki dan / atau penganjurnya menjual sekuriti yang tidak didaftar. (Apabila semakin ramai pelabur terbabit, kemungkinannya skim itu mendapat perhatian pihak berkuasa semakin meningkat.)
 
Skim ini dinamakan sempena [[Charles Ponzi]], yang menjadi terkenal hina kerana menggunakan teknik ini selepas berhijrah dari Itali ke [[Amerika Syarikat]] pada tahun 1903. Ponzi bukanlah orang pertama mencipta skim sebegini, tetapi operasinya mengaut jumlah wang yang begitu besar sehinggakan ia menjadi terkenal diseluruh Amerika Syarikat. Hari ini skim sebegini adalah lebih rumit berbanding Ponzi, sungguhpun formula asasnya adalah serupa dan prinsip dibelakan semua skim Ponzi adalah untuk mengambil peluang dari kehilangan pertimbangan fikiran, yang timbul akibat oleh [[perasaan tamak]].
 
==Contoh Hipothetikalandaian==
Satu iklan yang menawarkan pulangan luar biasa – sebagai contoh 20% bagi kontrak 30 hari. Mekanisma terperinci bagi pulangan luar biasa ini boleh dikatakan kepada sebarang perkara yang kedengarannya bagus tetapi tidak terperinci: "perbezaan matawang sejagat", "perniagaan jangka masa hadapan - hedge futures trading", "[[HYIP|program pelaburan pulangan tinggi]]", atau yang serupa dengannya.
[[Image:Ponzi.jpg|right|frame|[[Gambar penjenayah|Gambar penjenayah (''mugshot'')]] Charles Ponzi]]
Baris 30 ⟶ 31:
 
* ''[[Buih ekonomi|Buih]]''. Buih ekonomi bergantung kepada tidak menghiraukan kebenaran dan jangkaan keuntungan tinggi, tetapi ia tidak sama dengan skim Ponzi. Buih ekonomi membabitkan peningkatan berterusan (dan tidak dapat dikekalkan) harga dipasaran terbuka (tidak kira ianya stok, harga rumah, atau harga bawang tulip, atau sebarang benda). Selagi terdapat pembeli yang sanggup membayar harga yang semakin meningkat, penjual mampu mendapat untung. Dan tidak perlu ada penipu dibelakang buih ekonomi. (Malah, buih ekonomi mampu terbentuk tanpa sebarang penipuan - sebagai contoh, harga rumah dipasaran tempatan yang meningkat secara mendadak tetapi akhirnya merundum kerana pembinaan berlebihan.)
 
{{terjemahan}}
 
* ''Merompak Peter untuk membayar Paul''. Apabila hutang cukup tempoh dan ketiadaan tunai untuk membayarnya, samaada kerana nasib malang atau kecurian sengaja, sipemiutang seringkali membuat pembayaran mereka dengan meminjam atau mencuri dari wang lain yang mereka. Dengan itu, ia '''bukanlah''' skim Ponzi. Dari fakta asas yang ditetapkan, ia ''bukanlah'' Ponzi, kerana tidak terdapat tanda bahawa peminjam dijamin pulangan tinggi melalui dakwaan pelaburan kewangan luar biasa. Ataupun (berdasarkan fakta asas ini) terdapat tanda-tanda bahawa sipemiutang (banker) meminjam secara meningkat jumlah dipinjam ("pelaburan") bagi membayar kepada pelabur awal (sebagaimana, bagi Ponzi bukanlah yang pertama melakukannya.)
 
==NotableSkim-skim Ponzi schemesyang terkenal==
===Skim Dolar tertinggi===
Skim eponymouseponim dilaksanakan oleh [[Charles Ponzi]], yang dari seseorang yang tidak dikenali menjadi jutawan [[Boston]] terkenal dalam tempoh enam bulan menggunakan skim sebegini pada [[1920]]. Keuntungan sepatutnya datang dari pertukaran kupon jawapan pos antara bangsa. Dia menjanjikan 50% faedah (pulangan) keatas pelaburan dalam tempoh 45 hari atau “gandakan wang anda” dalam tempoh 90 hari. Sekitar 40,000 orang melabur sekitar $15 juta kesemuanya (sekitar $150 juta dalam nilaian dolar [[2006]]); akhirnya, hanya satu pertiga wang tersebut dipulangkan kepada mereka.
 
Skim eponymous dilaksanakan oleh [[Charles Ponzi]], yang dari seseorang yang tidak dikenali menjadi jutawan [[Boston]] terkenal dalam tempoh enam bulan menggunakan skim sebegini pada [[1920]]. Keuntungan sepatutnya datang dari pertukaran kupon jawapan pos antara bangsa. Dia menjanjikan 50% faedah (pulangan) keatas pelaburan dalam tempoh 45 hari atau “gandakan wang anda” dalam tempoh 90 hari. Sekitar 40,000 orang melabur sekitar $15 juta kesemuanya (sekitar $150 juta dalam nilaian dolar [[2006]]); akhirnya, hanya satu pertiga wang tersebut dipulangkan kepada mereka.
 
Selain skim Ponzi skim lain dalam sejarah termasuk:
 
* Sebelum Ponzi, pada tahun [[1899]] William "520 Peratus" Miller membuka businessperniagaannya sebagai "FranklinSindiket SyndicateFranklin" di [[Brooklyn]], [[New York]]. Miller menjanjikan faedah 10% seminggu dan menggunakan sebahagian tema utama skim Ponzi seperti pelanggan melabur semula faedah yang mereka terima. Dia menipu pelabur sebanyak $1 juta dan dihukum penjara selama 10 tahun. Apabila dia diampunkan dia membuka kedai runcit di Long Island. Semasa penyiasatan Ponzi, Miller diwawancara oleh ''Boston Post'' untuk membandingkan skimnya dengan Ponzi's &mdash; pegawancara mendapati ia hampir serupa, tetapi Ponzi menjadi lebih mashyur kerana mendapat tujuk kali ganda wang.<ref name="zuckoff">Zuckoff, Mitchell. ''Ponzi's Scheme: The True Story of a Financial Legend.'' Random House: New York, 2005. (ISBN 1-4000-6039-7)</ref>
 
* Antara [[1970]] dan [[1984]] in [[Portugis]], seorang wanita yang dikenali sebagai [[Dona Branca]] mengekalkan skim yang membayar faedah 10% sebulan. Pada tahun [[1988]] di dipenjarakan selama 10 tahun dalam penjara. Dia sentiasa mendakwa bahawa di cuma membantu orang-orang miskin, tetapi semasa perbicaraan ia terbukti dia menerima bayaran sebanyak 85 juta [[Euro]].<ref>[http://www.visaoonline.pt/ Visão], Apanhados pelos selos, 18 May 2006.</ref><ref>[http://www.canalsur.es CanalSurWeb], Banqueros del pueblo, 12 May 2006</ref>
 
* [[MMM]] adalah syarikat RussiaRusia yang muncul pada 1990-an. Ia membabitkan dua juta orang dan mendapat sebanyak sehingga $1.5 juta.
 
*Pada musim gugur [[1994]], ''European Kings Club'' gagal, menyebabkan kerugian sekitar $1.1 bilion. Penipuan ini diketuai oleh Damara Bertges dan Hans Günther Spachtholz. Dalam kanton Swiss [[Canton Uri|Uri]] dan [[Canton Glarus|Glarus]] hampir setiap 1 dari sepuluh dewasa melabur dalam EKC. Penipuan ini membabitkan membeli "surat" bernilai pada 1,400 francs yang membolehkan pembeli menerima bayaran 12 bulan sebanyak 200 francs. Organisasi ini berpengkalan di Gelnhausen, Jerman.<ref>[[:de:European Kings Club]]</ref>
Baris 52 ⟶ 50:
* Pada May [[1995]], pendakwa raya [[Pennsylvania]] bertindak membekukan aset ''Foundation for New Era Philanthropy'' dan menahan pengerusinya, John G. Bennett, Jr. Organisasi ini telah mengaut melebihi $500 juta dari 1,100 penyumbang. Ahlinya termasuk Palang Merah, percaya mereka terbabit dengan program matching-gifts melalui New Era tetapi, sebenarnya ia adalah skim Ponzi. Kerugian dianggarkan sekitar $135 juta.
 
*padaPada awal [[1996]], [[SEC]] mengfailkan saman umum (''civil action'') terhadap ''Bennett Funding Group'', pegawai ketua kewangannya (''chief financial officer''), Patrick R. Bennett, dan syarikat lain yang dikawal Bennett, berkait dengan skim Ponzi yang besar. Kompeni itu secara menipu mengaut beratus juta dollar, dengan mengaku membeli jaminan sewa peralatan dan ''promissory notes''.[http://www.sec.gov/divisions/enforce/claims/bennett.htm]
 
*Pada [[1997]] kerajaan [[Albania]] secara rasmi mengesahkan beberapa siri dana pelaburan piramid. Apabila kegagalan tidak dapat dielakkan lagi, penduduk Albania, yang kerugian hampir $1.2 juta, menunjuk perasaan di jalanan dalam pemberontakan yang menggulingkan kerajaan.
 
==a==
*Pada [[2000]], skim Ponzi yang diuruskan oleh minister [[Scientology]], [[Reed Slatkin]] terdedah apabila [[U.S. Securities and Exchange Commission]] regulators became aware that Slatkin was not a licensed investment adviser. Slatkin had raised some $600 million from over 500 wealthy investors, mostly [[Hollywood]] [[celebrities]].
 
*InPada DecemberDisember [[2005]], in [[Los Angeles, California]], [[Larry Toshio Osaki]], who ran a gigantic Ponzi scheme and continued to offer bogus investments in accounts receivable "factoring" after being ordered to stop by a federal judge, was sentenced to 20 years in federal prison. In addition to the prison term, Judge [[Stephen V. Wilson]] ordered Osaki to pay more than $145 million in restitution to victims.
 
*In October [[2006]], in [[Malaysia]], two prominent members of society and several others were held for running an alleged scam, known as SwissCash or Swiss Mutual Fund (1948). SwissCash offered a returns of up to 300% within a 15-month investment period. Currently, this HYIP investment is offered to citizens of [[Malaysia]], [[Singapore]], and [[Indonesia]]. It claimed investors’ funds were channeled to business activities ranging from oil exploration to shipping and agriculture in the Caribbean. The company claims to be operating out of a [[New York]] and incorporated in[[CommonwealthofDominica]].<ref>[http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2006/10/4/nation/15620816&sec= nation The Star], Malaysia, 04 October 2006.</ref> <ref>[http://www.todayonline.com/articles/167644.aspToday],Singapore,24January2007.</ref><ref>[http://www.bnm.gov.my/index.php?ch=8&pg=14&ac=1299 Bank Negara, Malaysia], Malaysia, 05 September 2006.</ref>
Baris 84 ⟶ 83:
* 12DailyPro was a version of what is commonly known as a "paid autosurf" program where "investors" deposited money and received an extremely high profit (44%) within a short period (12 days). [[Charis Johnson]] created what authorities considered one of the largest modern day versions of the Ponzi scheme. She accumulated a total of over US$1.9 million from the program. More than 300,000 people joined over the course of 8 months, spending over $500 million[http://www.tlennonfor12dailypro.com/media/12DP_FirstInterimReport.pdf]. When a federal investigation of 12DailyPro took place, its main payment processor, [[Stormpay]], froze all funds related to it. [[Stormpay]] has since refused to return any of these funds. On [[February 24]], [[2006]], the United States Securities and Exchange Commission (SEC) ordered 12DailyPro and its parent company to cease and desist all operations. On [[February 28]], a Los Angeles judge ordered all company assets and records to be turned over to an appointed receiver for investigation. Charis F. Johnson now faces criminal and civil suits from both local and federal agencies.
* On Friday [[13 April 2007]] a person named Sibt-e-Hassan Shah aka [["Double Shah"]] was arrested by government officials in Wazirabad a small town of Pakistan. [http://www.dailytimes.com.pk/default.asp?page=2007%5C04%5C14%5Cstory_14-4-2007_pg7_18]
 
---->
 
==US Law, Case Law and Regulations regarding Ponzi Schemes==
Baris 130 ⟶ 127:
 
(from [http://web.archive.org/web/20041001-20051231re_/http://www.ssa.gov/history/ponzi.html"Ponzi Schemes"] , which also describes the original Ponzi scheme in detail)
---->
 
 
 
==Lihat juga==
* [[Kewangan]]
Baris 143 ⟶ 138:
* [[Skim Matrix]]
 
==ReferencesRujukan==
<references />