Indera Mahkota: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
kTiada ringkasan suntingan
kTiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
=Kemudahan=
Bandar ini menempatkan beberapa kompleks kerajaan seperti Kompleks Tun Razak, Jabatan Pendaftaran Negara dan Pejabat Imigresen. Terdapat sebuah tasik dan taman rekreasi yang terletak berdekatan Stadium Tertutup SUKPA yang dikenali sebagai Taman Bandar. Bandar ini mempunyai sebuah taman pertanian bersebelahan [[Kolej IKIP Kuantan]] cawangan Indera Mahkota yang terletak di Jalan Semambu. Terdapat juga sebuah masjid yang bernama Masjid Tengku Ampuan Afzan di Indera Mahkota 1 (bersebelahan jalan utama ke Bandar Indera Mahkota) yang turut digunakan untuk Solat Jumaat.
Salah sebuah [[Institut Pengajian Tinggi Awam]] juga terletak di bandar ini iaitu [[Universiti Islam Antarabangsa Malaysia]](UIAM). Selain itu, bandar ini juga menempatkan beberapa kompleks kerajaan seperti Kompleks Tun Razak, Kompleks Kementerian Perdagangan Dalam Negeri & Hal Ehwal Pengguna dan Pejabat Imigresen. Terdapat juga taman rekreasi yang terletak berdekatan Stadium Tertutup SUKPA yang dikenali sebagai Taman Bandar.
 
=Lokasi=
Bandar Indera Mahkota terletak kira-kira 4km dari bandar [[Kuantan]]. Bandar ini juga terletak berhampiran [[Sungai Lembing]], iaitu sebuah pekan lombong yang terkenal semasa pemerintahan British pada abad ke-19. Bandar Indera Mahkota juga merupakan laluan utama bandar [[Kuantan]] ke [[Lebuhraya Pantai Timur]] melalui persimpangan Kuantan.
 
=Institusi Pendidikan=
 
==Intitusi Pengajian Tinggi Awam==
*[[Universiti Islam Antarabangsa Malaysia]](UIAM)
 
==Kolej Awam==
*[[Kolej IKIP Kuantan]]
*[[Kolej Shahputra]]
*[[Kolej Professional Mara]]
 
==Sekolah==
*[[Sekolah Menengah Kebangsaan Indera Mahkota 2]](SMIM2)
*[[Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Panglima Perang Tengku Muhamad]](SMKTPPTM)
*[[Sekolah Kebangsaan Tunku Azizah]](SKTA)
*[[Sekolah Kebangsaan Indera Mahkota]](SKIM)
*[[Sekolah Kebangsaan Indera Mahkota Utama]](SKIM Utama)
*[[Sekolah Jenis Kebangsaan(Tamil) Indera Mahkota]]
 
{{Pahang}}