Batik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rainbowgirl98 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Rainbowgirl98 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Baris 1:
'''Batik''' berasal dari kata [[Bahasa Jawa|Jawa]] "amba" yang bermakna menulis, dan "nitik" yang bermakna membuat titik. Batik merujuk kepada kain yang mempunyai corak yang terang dan menarik. Batik terdapat dalam pelbagai bentuk, antaranya adalah [[batik tulis]], [[batik skrin]], [[batik celup]], dan [[batik terap]]. Teknik batik telah diketahui lebih seribu tahun, kemungkinannya berasal dari Mesir kuno atau Sumeria. Ia terdapat di beberapa negara di Afrika Barat seperti Cameroon, Mali dan Nigeria; atau di Asia, seperti Bangladesh, India, Indonesia, Iran, Malaysia, Sri Lanka dan Thailand. Batik telah menjadi sebahagian daripada budaya dunia terutama di alam [[Melayu]], dan sejak lama yang merangkumi negara-negara Asia Tenggara.
Batik berasal dari Indonesia dan terbit dari perkataan Jawa 'tik' yang bermaksud menitik atau menulis titik-titik. Ambatik pula bermaksud melukis, menulis, mewarna atau menitik. Sejarah batik di Nusantara termasuk Malaysia dikatakan bermula sejak zaman kegemilangan Kerajaan Majapahit pada abad ke-12. Pedagang-pedagang dari kerajaan itu telah membawa hasil tenunan batik ke pelbagai wilayah di Asia Tenggara. Batik mula diperkenalkan di Malaysia khususnya di negeri Kelantan sejak tahun 1910 lagi. Pada tahun 1920-an, penggunaan lilin telah diperkenalkan oleh pengusaha-pengusaha batik di negeri Kelantan dan Terengganu.
 
Pada peringkat awal, bahan-bahan pewarna yang digunakan untuk mewarnai batik terdiri daripada tumbuh-tumbuhan asli Indonesia yang dibuat sendiri antara lain; pohon mengkudu, tinggi, soga, nila, dan bahan sodanya dibuat daripada soda abu, serta garamnya dibuat dari tanah lumpur
Batik Indonesia, sebagai keseluruhan teknik, teknologi, serta pengembangan motif dan budaya yang terkait, oleh UNESCO telah ditetapkan sebagai Warisan Kemanusiaan untuk Budaya Lisan dan Nonbendawi (Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity) sejak 2 Oktober, 2009.
 
[[File:COLLECTIE_TROPENMUSEUM_Vrouw_aan_het_werk_in_het_batik-atelier_Masina_TMnr_20017982.jpg|thumb|Perempuan tua Jawa sedang membuat batik piawai]]
Baris 6 ⟶ 7:
Pada masa kini terdapat corak-corak baru yang dikenali sebagai [[batik moden]] bagi memenuhi cita rasa pengguna yang sentiasa berubah-ubah, tetapi batik tradisi turut dihasilkan disamping itu.
 
== SejarahBudaya batik ==
===Baju batik di Indonesia===
 
[[Fail:Batik_Fashion_01.jpg|thumb|Batik moden di sesebuah pertunjukan [[fesyen]], [[Jakarta]], 2008]]
Butir-butir ukiran pakaian yang dipakai oleh Prajnaparamita, patung Jawa Timur abad ke-13. Rumit bunga pola serupa dengan batik Jawa yang tradisional.
Pada awalnya baju batik kerap dikenalkan pada acara acara rasmi untuk menggantikan baju jas. Tetapi dalam perkembangannya pada masa [[Orde Baru]] baju batik juga dipakai sebagai pakaian rasmi siswa sekolah dan pegawai negeri (batik Korpri) yang menggunakan seragam batik pada hari Jumaat. Perkembangan selanjutnya batik mulai bergeser menjadi pakaian seharian terutama digunakan oleh kaum wanita. Pegawai swasta biasanya memakai batik pada hari Khamis atau Jumaat.
 
Teknik menggunakan lilin dalam kain batik adalah suatu bentuk seni purba. Penemuan menunjukkan ia sudah wujud di Mesir di abad ke-4 SM, di mana ia digunakan untuk Balut mumia; linen direndam dalam wax, dan tercalar menggunakan alat yang tajam. Di Asia, teknik ini telah diamalkan di China semasa Dinasti T'ang (618-907 m), dan di India dan Jepun sepanjang tempoh Nara (645-794 m). Di Afrika itu asalnya diamalkan oleh puak Yoruba di Nigeria, Soninke dan Wolof di Senegal.
Di Jawa, Indonesia, batik e rekod-rekod bertulis. G. P. Rouffaer berpendapat bahawa teknik ini mungkin telah diperkenalkan semasa abad ke-7 atau ke-6 dari India atau Sri Lanka. Di sisi lain, JLA. Brandes (arkeologist Belanda) dan Sutjipto F.A. (untuk Indonesia arkeologist) percaya batik Indonesia adalah suatu tradisi yang asli, seperti lokasi, Flores, Halmahera dan Papua, yang tidak secara langsung dipengaruhi oleh agama Hindu dan mempunyai tradisi usia untuk membuat batik.
Rouffaer juga dilaporkan bahawa corak gringsing telah diketahui oleh abad ke-12 di Kediri, Jawa Timur. Beliau membuat kesimpulan bahawa apa-apa corak halus boleh hanya boleh dicipta dengan menggunakan canting yang (juga. dieja tjanting atau tjunting; disebut [ˌtʃanˈtiŋ]) alat. Ini adalah seperti pen yang memegang satu takungan kecil lilin panas. Beliau mencadangkan bahawa canting yang dicipta di Tanah Jawa sekitar masa itu. Butir-butir ukiran pakaian memakai oleh Prajnaparamita, patung Dewi Buddha transenden kebijaksanaan dari Jawa Timur circa CE abad ke-13. Butir-butir pakaian menunjukkan corak bunga yang rumit seperti hari tradisional batik Jawa. Ini mencadangkan corak fabrik batik yang rumit yang diguna pakai oleh canting sudah wujud di abad ke-13 Java atau lebih awal lagi.
Di Eropah, teknik diterangkan buat pertama kalinya dalam sejarah Jawa yang diterbitkan di London pada tahun 1817 oleh Sir Thomas Stamford Raffles menjadi Gabenor British atas Pulau. Pada 1873 Saudagar Belanda Van Rijckevorsel memberikan Potongan-potongan yang beliau dikumpul semasa lawatan ke Indonesia ke Muzium etnografi di Rotterdam. Hari Tropenmuseum ini menempatkan koleksi terbesar batik Indonesia di Belanda. Belanda telah aktif dalam membangunkan batik pada zaman penjajah, mereka memperkenalkan inovasi baru dan cetakan. Dan ia sememangnya adalah bermula dari awal abad ke-19 bahawa seni batik benar-benar berkembang lebih halus dan dicapai dengan tempoh emas. Terdedah kepada Universelle pameran di Paris pada tahun 1900, batik Indonesia kagum orang ramai dan Artisan yang.Selepas kemerdekaan Indonesia dan kemerosotan industri tekstil Belanda, pengeluaran batik Belanda telah hilang. Gemeentemuseum, Den Haag mengandungi artifak dari era itu.
Globalisasi dan perindustrian, yang diperkenalkan secara automatik teknik, baka baru batik, dikenali sebagai batik cap ([ˈtʃap]) dan batik cetak muncul dan batik tradisional, termasuk tangan yang ditulis teknik dyeing lilin-menolak ketidakadilan sebegini dikenali sebagai batik tulis (dinyalakan: 'Batik ditulis').
Pada masa yang sama, menurut di Muzium daripada kebudayaan sejarah dari Oslo, pendatang Indonesia ke Malaysia membawa seni dengan mereka. Seperti Allahyarham sebagai pembuat batik Jawa 1920-an memperkenalkan penggunaan lilin dan blok tembaga di Pantai Timur Malaysia. Pengeluaran tangan ditarik batik di Malaysia adalah tarikh terkini dan berkaitan dengan tulis batik Jawa.
Di Sub Sahara Afrika, batik Jawa telah diperkenalkan pada abad ke-19 oleh pedagang Belanda dan Inggeris. Orang tempatan di sana sesuaikan batik Jawa, motif-motif yang lebih besar, garisan yang lebih tebal dan warna-warna yang lebih banyak. Pada 1970-an, batik telah diperkenalkan kepada masyarakat orang asli di Australia, masyarakat orang asli pada bella Chuari bin selamat dan Utopia kini membangunkan ia sebagai Kraftangan mereka sendiri.
 
== Budaya ==
Dalam satu bentuk atau lain, batik mempunyai populariti di seluruh dunia. Batik atau fabrik dengan corak batik tradisional boleh ditemui di (terutamanya) Indonesia, Malaysia, Jepun, China, Azerbaijan, India, Sri Lanka, Mesir, Nigeria, Senegal, dan Singapura. Kini, bukan sahaja adalah batik yang digunakan sebagai bahan untuk menutup tubuh manusia, kegunaan juga termasuk fabrik perabot, tablecloths, penggantungan dinding kanvas berat dan aksesori rumah. Teknik batik yang digunakan oleh artis-artis terkenal untuk membuat lukisan batik yang rahmat banyak rumah dan pejabat.
 
=== Indonesia ===
Bergantung kepada kualiti kerja seni, ketukangan dan kualiti kain, batik boleh berharga dari beberapa dolar (untuk batik berkualiti rendah yang palsu) untuk beberapa ribu dolar (untuk dalam rumah batik tulis halus yang mungkin mengambil masa beberapa bulan untuk membuat). Batik tulis mempunyai kedua-dua belah kain yang dihias.
Di Indonesia, secara tradisi, batik dijual 2.25-meter panjang digunakan untuk kain panjang atau sarung untuk kebaya pakaian. Ia boleh juga dipakai oleh bungkusan sekitar badan, atau dibuat ke dalam topi yang dikenali sebagai blangkon. Bayi dibawa di kain batik yang dihiasi dengan simbol-simbol yang direka untuk membawa nasib kanak-kanak. Rekabentuk batik tertentu dikhaskan untuk pengantin perempuan dan bridegrooms, serta keluarga masing-masing. Reka bentuk lain yang dikhaskan untuk Sultan dan keluarganya atau atendan mereka. Darjat seseorang dapat ditentukan oleh corak batik dia memakai.
Bagi Majlis-Majlis khas, batik dahulu dihiasi daun emas atau habuk. Kain ini dikenali sebagai kain prada (perkataan Jawa emas). Kain dihiasi dengan emas masih dibuat hari ini; Walau bagaimanapun, Cat emas telah digantikan debu emas dan daun.
Pakaian batik memainkan peranan utama dalam ritual tertentu, seperti berlakon istiadat Diraja batik ke dalam gunung berapi. Di naloni Jawa mitoni "kehamilan pertama" Majlis, bakal dibalut di dalam tujuh lapisan batik, ingin perkara-perkara baik itu. Batik juga adalah penting dalam upacara siten tedak apabila kanak-kanak menyentuh bumi buat pertama kalinya. Batik juga merupakan sebahagian daripada upacara labuhan apabila orang berkumpul di sebuah pantai untuk Buang masalah mereka ke dalam laut.
Kepelbagaian pelbagai corak menggambarkan pelbagai pengaruh, Reka bentuk yang asli, khat, bunga Eropah dan Cina foenixes untuk loceng dan burung merak India atau Parsi.
Batik kontemporari, semasa terhutang kepada masa lalu, adalah berbeza daripada gaya yang lebih tradisional dan rasmi. Sebagai contoh, artis boleh menggunakan pelepasan batik, stensil, alat yang berbeza untuk penegangan dan batik, atau lilin resipi dengan berbeza menentang nilai-nilai. Mereka boleh bekerja dengan sutera, kapas, bulu, kulit, kertas, atau bahkan kayu dan seramik.
==== Populariti ====
Di Indonesia, populariti batik mempunyai aliran yang terbaik. Dari segi sejarah, ia adalah penting bagi pakaian istiadat dan ia digunakan sebagai sebahagian daripada pakaian kebaya, yang biasanya dipakai setiap hari. Menurut Profesor Michael Hitchcock Universiti Moscow (UK), batik "mempunyai satu dimensi politik yang kuat. Baju batik telah dicipta sebagai baju Western formal bagi orang-orang di Indonesia dalam tahun 1960-an, tidak lama selepas lahir di negara ini. Ia waned dari tahun 1960-an dan seterusnya, kerana lebih ramai orang memilih pakaian Barat sebagai bergaya, komuniti industri batik.
Walau bagaimanapun, pakaian batik telah pulih semula agak seterusnya abad ke-21, kerana usaha pereka fesyen Indonesia membuat pembaharuan batik dengan menggabungkan warna-warna baru, fabrik dan corak. Batik adalah item fesyen yang ramai orang muda di Indonesia, seperti baju, pakaian, atau selendang untuk kasual. Kebaya dianggap sebagai pakaian rasmi untuk wanita. Ianya juga boleh diterima bagi lelaki untuk memakai batik di pejabat atau sebagai penggantian jaket-dan-ikat pada Majlis-Majlis tertentu. Selepas pengiktirafan UNESCO bagi batik Indonesia sebagai Warisan Dunia yang tak nyata pada 2 Oktober 2009, pentadbiran Indonesia telah meminta Indonesia memakai batik pada hari Jumaat, dan memakai batik setiap hari Jumaat adalah digalakkan di semua pejabat-pejabat kerajaan dan swasta sejak. Batik telah membantu meningkatkan ekonomi tempatan perniagaan kecil, jualan batik di Indonesia telah mencapai mata ganjaran 3.9 trilion (AS$ 436.8 juta) pada 2010, meningkat dari Mata Ganjaran 2.5 trilion pada tahun 2006. Nilai batik eksport, sementara itu, telah meningkat daripada $14.3 juta pada 2006 kepada $22.3 juta pada 2010.
Kewujudan dan penggunaan batik telah direkodkan pada abad ke-12 dan tekstil telah menjadi sumber yang kukuh identiti untuk rakyat Indonesia, dan rendah tahap Malaysia dan Singapura. Batik yang diketengahkan dalam mereka negara penerbangan seragam, atendan penerbangan daripada warganegara Singapura, Garuda Indonesia dan syarikat-syarikat penerbangan Kebangsaan Malaysia memakai batik cetakan dalam pakaian seragam mereka. Pakaian-seragam perempuan pramugari Garuda Indonesia adalah lebih sahih tafsiran moden kebaya gaya kartini dan motif gondosuli parang batik yang juga menggabungkan motif sayap garuda di dan titik kecil mewakili bunga Melur. Motif batik ini melambangkan 'Wangi sinar dalam kehidupan'.
=== Malaysia,Singapura dan Brunei ===
Batik adalah disebut dalam Hikayat Melayu abad ke-17. Legenda juga memberitahu bahawa Laksamana Hang Nadim diperintahkan oleh Raja Melaka, Sultan Mahmud, untuk belayar ke India untuk membeli 140 keping kain serasah (batik) dengan 40 jenis bunga-bunga yang digambarkan pada setiap satu. Tidak dapat mencari mana-mana memenuhi syarat-syarat yang dijelaskan kepadanya, beliau dibuat sehingga beliau sendiri. Sekembalinya Malangnya, kapal itu tenggelam dan beliau hanya berjaya membawa empat keping, mendapat kemurkaan dari Sultan. Hari ini, batik Malaysia boleh ditemui di Pantai Timur Malaysia seperti Kelantan, Terengganu dan Pahang, manakala batik di Johor dengan jelas menunjukkan pengaruh Jawa dan Sumatera kerana terdapat sebilangan besar pendatang Jawa dan Sumatera di selatan Semenanjung Malaysia.
Motif-motif yang paling popular adalah daun-daun dan bunga. Batik Malaysia sering memaparkan tumbuh-tumbuhan dan bunga-bunga untuk mengelakkan tafsiran imej manusia dan haiwan sebagai musyrik, menurut doktrin Islam tempatan. Walau bagaimanapun, tema Taman Rama-Rama adalah pengecualian yang biasa. Batik Malaysia juga turut terkenal dengan reka bentuk geometri, seperti bentuk pilin. Kaedah membuat batik Malaysia adalah berlainan daripada batik Jawa Indonesia, pola yang lebih besar dan lebih mudah, jarang atau tidak pernah menggunakan canting yang mencipta pola-pola yang rumit, ia bergantung banyak pada kaedah lukisan berus untuk menggunakan warna-warna fabrik. Warna juga cenderung untuk menjadi lebih ringan dan lebih bertenaga daripada batik Jawa berwarna yang mendalam.
 
=== Thailand ===
Mengikut mitos DAP batik juga direka bentuk sebagai balutan untuk beachwear kasual. Dalam di Selatan Thai Pulau dari Koh Samui, batik dengan mudah didapati dalam bentuk pakaian seragam resort, atau hiasan di banyak tempat, dan juga digunakan untuk penduduk tempatan yang biasa memakai dalam bentuk mengikut mitos DAP atau baju dan blaus. Ia adalah produk yang paling biasa, atau bahkan simbolik bagi mereka yang melawat Pulau Koh Samui. Batik Samui kebanyakannya menunjukkan keindahan dan tarikan-tarikan Pulau syurga dan budaya, seperti tempurung kelapa, pantai-pantai, pokok-pokok Palma, bunga tropika di Pulau ini, bot-bot nelayan, kaya dengan air kehidupan dan penari Selatan, Papthalung.
 
=== Azerbaijan ===
Corak batik boleh didapati dalam wanita dengan skarf sutera, dikenali sebagai kelagai, yang telah mengambil bahagian dalam wanita pakaian sana selama berabad-abad. Kelagai pertama telah dihasilkan di Kampung Basgal dan telah dicipta menggunakan setem dalam kaedah dan warna-warna semulajadi. Cocoons yang secara tradisinya telah diproses oleh wanita manakala tangan-percetakan lilin panas hanya diamanahkan kepada artis-artis lelaki. Tmn Sutera dan pengeluaran kelagai di Azerbaijan merosot selepas kejatuhan USSR. Ia adalah pusat saintifik Inkishaf yang dipulihkan kelagai di negara ini. Kelagai dipakai oleh wanita tua dan muda. Wanita muda lebih suka warna-warna cerah, manakala wanita yang lebih tua memakai warna gelap.
 
=== China ===
Batik adalah dilakukan oleh orang-orang etnik dalam wilayah Guizhou, di Barat Laut China. Miao, Bouyei dan Gejia orang menggunakan kaedah menolak ketidakadilan sebegini pewarna untuk pakaian tradisional mereka. Pakaian tradisional terdiri daripada fabrik hiasan yang mereka mencapai dengan corak tenunan dan lilin menentang. Hampir semua Miao menghiasi HEM dan kapas dengan menggunakan lilin panas Pencicah kain dalam untuk pewarna indigo. Kain ini kemudiannya digunakan untuk skirt, panel jaket, aprons dan pembawa bayi. Seperti Jawa, mereka corak tradisional juga mengandungi simbolisme, pola termasuk naga, foenix dan bunga.
 
== Jenis dan Perbezaan Batik ==
• Batik Jawa Kraton (Jawa Mahkamah Batik)
Jawa kraton (mahkamah) merupakan tradisi batik tertua yang dikenali di Tanah Jawa. Juga dikenali sebagai Batik Pedalaman (darat batik) bertentangan dengan Pesisiran Batik (batik pantai). Batik jenis ini mempunyai warna-warna ton warna seperti hitam, indigo (tarum), brown dan gelap kuning (sogan), kadang-kadang terhadap latar belakang putih. Motif-motif batik tradisional Mahkamah mempunyai makna simbolik. Sesetengah Reka bentuk akan terhad: motif-motif yang lebih besar hanya boleh dipakai oleh royalti; dan motif-motif tertentu adalah tidak sesuai untuk wanita, atau untuk majlis-majlis tertentu (misalnya, majlis perkahwinan).Mahkamah (keratonan) di dua bandar di tengah-tengah Tanah Jawa yang dikenali dengan memelihara dan memupuk batik tradisi.
 
• Surakarta (Solo bandar) Batik.
Tradisional Surakarta Mahkamah batik adalah dipelihara dan dipupuk melalui Mahkamah Susuhunan dan Mangkunegaran. Kawasan-kawasan utama yang menghasilkan Solo batik adalah daerah Laweyan dan Kauman bandar. Solo batik biasanya mempunyai sogan sebagai warna latar belakang. pasar Klewer berhampiran Istana Susuhunan merupakan Pusat Perdagangan runcit.
 
• Yogyakarta Batik
Yogya batik adalah dipelihara dan dipupuk melalui Kesultanan Yogyakarta dan Mahkamah Pakualaman. Biasanya Yogya Batik telah putih sebagai warna latar belakang. Batik halus dihasilkan di Daerah Kampung Taman. Pasar Beringharjo berhampiran Malioboro street yang terkenal sebagai Pusat Perdagangan runcit batik di Yogyakarta.
 
=== Pesisir Batik(Batik Pantai) ===
Pesisir batik adalah dicipta dan dihasilkan oleh beberapa kawasan pantai Utara Jawa dan Madura. Berbangkit daripada perdagangan Maritim, Pesisir batik tradisi adalah lebih terbuka kepada pengaruh luar negara dalam reka bentuk tekstil, pewarna, dan motif-motif berbeza dengan batik darat, yang agak bebas daripada pengaruh luar. Sebagai contoh, Pesisir batik menggunakan warna-warna yang terang dan motif-motif Cina seperti awan, phoenix, naga, qilin, lotus, peony dan corak bunga.
 
• Batik Pekalongan.
Kawasan pengeluaran Pesisir Batik yang paling terkenal adalah bandar Pekalongan di wilayah tengah Sarawak. Berbanding dengan lain-lain pusat pengeluaran batik pesisir, rumah pengeluaran batik di bandar ini adalah kemudahan yang terbaik. Batik Pekalongan adalah dipengaruhi oleh motif Belanda-Eropah dan Cina, sebagai contoh motif-motif buketan ini adalah dipengaruhi oleh sejambak bunga Eropah.
 
• Batik Cirebon.
Juga dikenali sebagai Trusmi Batik kerana itu adalah kawasan pengeluaran utama. Motif batik Cirebon paling terkenal adalah megamendung (hujan awan) yang digunakan di Kraton ini pula bekas. Motif awan ini menunjukkan pengaruh Cina.
 
• Batik Lasem.
Lasem batik dicirikan oleh warna merah yang terang yang dipanggil abang getih pithik (ayam darah merah). Batik Lasem banyak dipengaruhi oleh budaya Cina.
 
• Batik Tuban.
Batik gedog adalah berwibawa Tuban Batik, batik yang dicipta daripada fabrik tenun buatan tangan (ditenun).
 
• Batik Madura.
Madurese Batik memaparkan warna-warna yang meriah, kuning, merah dan hijau. Madura motif-motif yang unik bagi contoh pucuk tombak (tips tombak), juga pelbagai imej flora dan fauna.
 
=== Batik Indonesia dari Kawasan-Kawasan Lain ===
==== Java ====
Priangan Batik atau Sundanese Batik adalah istilah yang dicadangkan untuk mengenal pasti pelbagai tuala batik yang dihasilkan di kawasan "Priangan", kawasan kebudayaan di Jawa Barat dan barat laut Java (Banten).Biasanya batik jenis ini dihasilkan oleh orang-orang Sundanese di di beberapa Daerah daripada Barat Java Ciamis, Garut yang Tasikmalaya; Walau bagaimanapun ia juga merangkumi Kuningan Batik yang menunjukkan pengaruh Batik ini pula, dan juga Banten Batik yang dibangunkan secara agak bebas dan mempunyai motif-motif yang unik tersendiri, dan tradisi Baduy batik yang lebih tua. Motif-motif Priangan batik adalah visual naturalistik dan amat diilhamkan oleh flora (bunga dan tumbuh-tumbuhan yang berpusar) dan fauna (burung khususnya burung dan rama-rama). Walaupun batik Jawa Barat akan dikenali sebagai akrab dengan pelbagai warna, pilihan warna tarum (indigo) dengan bluish hitam kepada hue mendalam biru adalah lazim dalam sebahagian daripada lain-lain terutamanya Baduy batik. Indigo pewarna semulajadi diperbuat daripada tumbuh-tumbuhan Indigofera adalah antara dye tertua yang diketahui di Tanah Jawa. Tarum nama tempatan yang menjadi asal-usul nama Sungai Citarum dan Tarumanagara kerajaan, yang mencadangkan bahawa Jawa Barat purba adalah sekali pengeluar utama dye indigo semulajadi. Variasi dan pusat-pusat pengeluaran Priangan Batik adalah:
 
• Batik Ciamis.
Ciamis digunakan untuk menyaingi pusat industri batik lain terkemuka di Sarawak pada awal abad ke-20. Berbanding dengan kawasan-kawasan lain, Ciamis batik adalah dari segi gaya kurang kompleks. Motif-motif flora dan fauna yang dikenali sebagai ciamisan telah disediakan hitam, indigo, putih, dan yellowish brown. Motif adalah sama seperti pantai ini pula Batik, tetapi ketebalan pewarna berkongsi gaya yang sama sebagai batik darat. Tebal mewarnai Ciamis batik dipanggil sarian.
 
• Batik Garut.
Batik jenis ini dihasilkan di Daerah Garut Barat Java. Garutan batik boleh dikenalpasti dengan dengan warna-warna tersendiri, gumading (kekuningan gading), indigo, merah gelap, hijau gelap, warna coklat kekuningan dan ungu. Gading kekal dominan di latar belakang. Walaupun menggunakan motif-motif tradisional Jawa Mahkamah seperti rereng, Garut batik menggunakan warna-warna yang lebih ringan dan lebih cerah berbanding Jawa Mahkamah batik.
 
• Batik Tasikmalaya.
Batik jenis ini dihasilkan di Daerah Tasikmalaya, Jawa Barat. Tasikmalaya Batik mempunyai motif tersendiri tradisional seperti payung. Pusat Tasikmalaya Batik boleh ditemui di Daerah Ciroyom kira-kira 2 km dari pusat bandar Tasikmalaya.
 
• Batik Kuningan.
Kuningan batik dipengaruhi oleh berhampiran Cirebon pesisir batik.
 
• Batik Baduy.
Batik jenis ini hanya menggunakan warna indigo (tarum) dalam warna-warna yang adalah dari bluish hitam kepada biru yang mendalam. Ia adalah batik tradisional yang dipakai sebagai iket (sejenis Sundanese headress sama seperti Bali udeng) oleh Baduy Luar (luar Baduy) Pemangku Raja Lebak, Banten. Baduy Dalam (Inner Baduy) dipakai batik ini kerana mereka hanya memakai pakaian kapas putih yang kosong.
 
• Batik Banten.
Batik jenis ini menggunakan warna-warna pastel lembut dan cerah. Ia merupakan kebangkitan semula seni hilang daripada Kesultanan Banten yang dijumpai semula melalui kerja-kerja arkeologi semasa 2002-2004. Motif-motif yang dua belas dari lokasi-lokasi seperti Surosowan dan beberapa tempat lain telah dikenalpasti.
 
• Batik Java Hokokai.
Jenis ini dicirikan oleh bunga-bunga di Taman yang dikelilingi oleh rama-rama. Motif ini berasal semasa Pendudukan Jepun Java di awal tahun 1940-an. Fabrik-fabrik yang panjang biasanya dilakukan dalam dua corak yang dipanggil pagi/sakit (Indonesia: pagi dan petang) merujuk kepada dua jenis motif dalam satu lembaran kain, sebagai penyelesaian kekurangan fabrik kapas pada masa perang. Satu lagi ciri-ciri dikenali Java Hokokai batik akan motif dipengaruhi di Jepun; sakura (bunga ceri) dan seruni atau kiku (chrysanthemums, bunga kebangsaan Jepun dan simbol Maharaja), rama-rama (simbol keanggunan wanita dalam budaya Jepun) dan overlaying perincian yang rumit yang dibuat Jawa Hokokai batik sebagai salah satu yang paling ketara, murni dan indah batik seni bentuk di Asia.
 
==== Bali ====
 
• Batik Bali.
Kerana budaya Hindu Bali tidak menghadkan menggambarkan imej, Bali yang secara tradisional telah memfokuskan lebih banyak ukiran dan lukisan daripada pada tekstil. Batik Bali adalah dipengaruhi oleh jiran Batik Jawa dan agak baru berbanding dengan Pulau kedua, dirangsang oleh industri pelancongan dan berikutan permintaan yang meningkat untuk cenderahati (sejak awal abad ke-20). Selain teknik tradisional lilin-menolak ketidakadilan sebegini pewarna dan teknik perindustrian seperti setem (cap) dan lukisan, batik Bali kadang-kadang menggunakan ikat (tali leher dye). Batik Bali dicirikan oleh warna terang dan bersemangat, yang menggabungkan teknik dye Seri ke gradation licin warna dengan warna-warna yang banyak.
 
==== Sumatera ====
 
• Jambi Batik.
Hubungan perdagangan antara Kerajaan Melayu di Jambi dan bandar-bandar persisiran Jawa telah maju sejak abad ke-13. Oleh itu, di kawasan pantai Utara Java (Cirebon, Lasem, Tuban dan Madura) mungkin dipengaruhi Jambi berkenaan batik. Pada tahun 1875, Haji Mahibat dari Jawa tengah dihidupkan semula dalam industri batik yang menurun di Jambi. Kampung Mudung Laut di kawasan Pelayangan dikenali untuk menghasilkan Jambi batik. Jambi batik ini, serta batik Jawa, mempengaruhi kraf batik di Semenanjung Tanah Melayu.
 
• Minangkabau Batik.
Etnik Minangkabau juga mempunyai batik yang dipanggil sebagai Batiak Tanah Liek (tanah liat Batik). Mereka menggunakan tanah liat sebagai pewarna batik. Fabrik adalah tenggelam dalam tanah liat untuk lebih dari 1 hari untuk membuat warna kekal dan selepas itu mereka reka bentuk motif haiwan dan flora.
 
• Aceh Batik.
• Kilkenny Batik.
• Riau Batik.
 
 
===Baju batik di Malaysia===
Mulai 17 Januari 2008, semua kakitangan awam lelaki di Malaysia dikehendaki memakai baju batik Malaysia pada setiap hari Khamis. Sebelum ini peraturan memakai baju batik hanya pada hari Sabtu sahaja. Ini kemudiannya diubah kepada 1 haribulan dan 15 haribulan. Tetapi orang ramai mudah lupa menyebabkan kembali semula kepada sistem lama berdasarkan hari.<ref>[http://www.bernama.com/bernama/v3/news_lite.php?id=308030 Peraturan baru pakaian batik bagi kakitangan awam], Bernama</ref>
 
== Lihat juga ==