Lingkungan suara: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
LeQuattroStagioni (bincang | sumb.)
k kemaskini dan letak pautan jenis suara
Baris 16:
Pertimbangan untuk lingkungan suara [[penyanyi]] [[opera]] [[perempuan|wanita]] pula agak berbeza dan lebih bebas. Kriteria yang sama juga digunakan untuk ini tetapi [[perempuan|wanita]] yang memiliki suara yang paling tinggi ([[penyanyi]] [[soprano]]) sesekali boleh juga menbentuk daftar tingkat flageolet untuk mencapai nota tertinggi walaupun ianya sedikit sebanyak mengubah warna bunyi suara [[penyanyi]] tersebut. Walau bagaimana pun, sekiranya [[penyanyi]] tersebut tidak boleh menyampaikan pic dengan betul, suara beliau tidak dikira sebagai berada di dalam lingkungan suara tersebut.
 
[[Muzik]] koir (Koralkoral) dianggap sebagai kurang tegas berbanding dengan [[opera]]. Berlawanan dengan [[opera]], koir mengamalkan nyanyian beramai-ramai menjadikan suara individu sebagai kurang penting dan tidak jelas. Sebagai contoh, nyanyian koir boleh juga menyanyikan nota yang rendah sepertimana nota yang dibuat untuk persembahan nyanyian [[opera]]. Walaupun sebenarnya tidak ada [[penyanyi]] di dalam kumpulan koir tersebut yang mampu menyanyikan nada serendah itu, namun apabila sekumpulan [[penyanyi]] menyanyi beramai-ramai, nada serendah begitu boleh dihasilkan.
 
Di dalam [[muzik]] koral, lingkungan suara kebiasaannya dipecahkan tidak mengikut tiga bahagian [[penyanyi]] mengikut jantina seperti nyanyian [[opera]], tetapi dipecahkan mengikut dua bahagian untuk [[lelaki]] dan [[perempuan|wanita]] seperti – [[Sopranosoprano]], Alto[[alto]], [[Tenortenor]], [[PenyanyiBes bes(suara)|Besbes]] atau empat bahagian untuk satu jantina seperti [[Sopranosoprano]] 1, [[Sopranosoprano]] 2, Alto[[alto]] 1, Alto[[alto]] 2, [[Tenortenor]] 1, [[Tenortenor]] 2, [[PenyanyiBes bes(suara)|Besbes]] 1 (atau [[bariton]]), [[PenyanyiBes bes(suara)|Besbes]] 2.
 
==Klasifikasi lingkungan suara dalam muzik klasikal solo==
Baris 26:
Lingkungan asas (kebiasaannya digunakan):
* [[Soprano]]: C4 - A5
* [[Soprano#Soubret|Soubret]]: C#4 - B4
* [[Mezzo-soprano]]: A3 - F5
* [[Alto|Kontralto/Alto]]: G3 - D5
* [[Tenor]]: B2 - G4
* [[Bariton]]: G2 - E4
* [[Penyanyi Bes (suara)|Bes]]: E2 - C4
 
Lingkungan fizikal suara (berlainan dari setiap [[penyanyi]]; tidak termasuk penggunaan falseto - teknik pemalsuan suara):
* [[Soprano]]: C4 - C6
* [[Soprano#Soubret|Soubret]]: C#4 - F#5
* [[Mezzo-soprano]] - G3 - A5
* [[Alto|Kontralto]]: F#3 - F#5
* [[Tenor]]: B2 - D5
* [[Bariton]]: F2 - G4
* [[Bes (suara)|Bes]]: C2 - D4
 
(Penggunaan falseto boleh melanjutkan lingkungan suara [[penyanyi]] [[lelaki]] untuk naik satu oktaf keatas dan penggunaan ''flaggelio'' boleh melanjutkan lingkungan suara [[penyanyi]] [[perempuan|wanita]] untuk naik menghampiri satu oktaf kebawah)
 
Lingkungan empat yang pertama kebiasaannya dinyanyikan oleh [[penyanyi]] [[perempuan|wanita]] dan tiga yang terakhir adalah untuk [[penyanyi]] [[lelaki]]. [[Lelaki]] yang memiliki suara yang tinggi dirujukkan sebagai [[Tenor|kauntertenor]] dan ketinggian suara [[kauntertenor]] diletakkan bersamaan dengan senarai empat yang pertama. [[Penyanyi]] [[soprano]] [[lelaki]] dikenali sebagai sopranis dan kebiasaannya menpunyai suara yang lebih tinggi daripada [[penyanyi]] [[soprano]] [[perempuan|wanita]]. [[Alto|Kontralto]] dahulunya dikenali sebagai [[penyanyi]] [[tenor]] tetapi kini tidak lagi digunakan dan digalakkan penggunaanya. Amat jarang untuk [[penyanyi]] [[lelaki]] kini memiliki atau menyanyikan bahagian lingkungan suara [[penyanyi]] [[perempuan|wanita]].
 
===Pengaruhan lingkungan suara===
Jenis vokal di dalam lingkungan suara di atas selalunya boleh dicapai melalui latihan atau bakat semulajadi, namun ia juga boleh terjadi atau berubah mengikut perubahan [[fisiologi]].
Contoh yang paling ketara ialah [[penyanyi]] [[kastrato]] yang dikembirikan semasa kecil (lelaki) untuk meninggikan suara dan juga untuk merendahkan suara melalui menghisap rokok atau [[tembakau]].
 
===Peranan di dalam opera===
Mezzo-soprano jarangkali menyanyikan peranan yang ditulis untuk penyanyi [[soprano]] seperti contoh untuk peranan Lady Macbeth, Santuzza, Isolde begitu juga sebaliknya seperti peranan Carmen, Rosina, Marina. Ini bertujuan untuk menghasilkan kesesuaian suara dalam nota muzik yang ditulis berdasarkan jenis suara. Kebiasaannya, para [[penggubah]] menerangkan jenis-jenis suara yang sesuai untuk peranan-peranan yang diberikan. Tetapi ianya bukanlah semudah itu, seperti contoh [[penggubah]] lagenda [[Giuseppe Verdi ]] yang tidak membezakan "[[mezzo-soprano]]" dan "[[alto]]". Penggubah-penggubah awal termasuk [[Wolfgang Amadeus Mozart]] langsung tidak membezakan kategori-kategori [[soprano]] dan menganggap [[mezzo-soprano]] sebagai [[soprano]].
 
Cara lain untuk menentukan jenis suara yang sesuai ialah jenis [[muzik]] ensembel atau koir dengan membahagikan tiga bahagian wanita seperti ([[soprano]]), [[mezzo-soprano]] ([[soprano]] 2) dan [[alto]] (atau seorang [[mezzo-soprano]]).
 
Peranan “Carmen” ([[penyanyi]] [[mezzo-soprano]]) untuk opera "Carmen contohnya, menyanyikan nota rendah untuk bahagian nyanyian trio Frasquita-Mercedes-Carmen. Oleh sebab itu, [[penggubah]] Bizet sebenarnya tidak pernah mencadangkan lagu itu untuk seorang [[penyanyi]] [[soprano]] tetapi untuk seorang [[mezzo-soprano]] atau [[alto]]. Walaubagaimana pun, kebanyakan [[penyanyi]] [[soprano]] boleh menyampaikan peranan tersebut dengan baik. Jenis suara [[penyanyi]] sebenarnya bergantung kepada bakat dan repertoir masing-masing.
 
==Lingkungan suara dalam muzik popular==