Justin Frankel: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Omark~mswiki (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 10:
Pada [[14 March 2000]], Frankel dan rakan Nullsoft [[Tom Pepper]] melancarkan [[Gnutella]] menggunakan pelayan koperat Nullsoft tanpa diketahui AOL. Gnutella adalah sistem perkongsian fail baru rakan ke rakan seperti sistem [[Napster]] asal, yang digunakan oleh pengguna untuk berkongsi kumpulan [[MP3]] dengan sesiapa yang mempunyai pelanggan Napster. Tidak seperti Napster, bagaimanapun, [[Gnutella]] membenarkan pengguna untuk berkongsi sebarang jenis fail, bukan hanya MP3, kepada sesiapa yang mempunyai pelanggan [[Gnutella]]. [[Gnutella]] juga tidak mempunyai titik kegagalan tunggal yang dipunyai [[Napster]]: pelayan pusat yang mengindeks di mana kesemua kandungan perkongsian disimpan. Walaupun Napster boleh (dan telah) ditutup hanya dengan menutup pelayan indeks pusat yang dimiliki [[Napster]], [[Gnutella]] tidak bergantung kepada sebarang pelayan pusat untuk mengetahui apa kandungan dipunyai pengguna, jadi sekali jaringan Gnutella dicipta, ia tidak boleh ditutup.
 
Kerana [[AOL]] pada masa itu sedang dalam proses penggabungan dengan [[Time Warner]], [[Gnutella]] kelihatannya seperti bercanggah kepentingan syarikat ibu Nullsoft, yang mengatahuimengetahui Time Warner merupakan salah satu pihak yang sedang menggambil tindakan undang-undang ke atas Napster pada masa itu. AOL mengarahkan Gnutella dikeluarkan daripada pelayan koperat Nullsoft. Bagaimanapun, kerana beribu-ribu orang telahpun memindah turun perisian tersebut sebelum ia dipindahkan dari tapak laman Nullsoft, dan kod sumber juga dibebaskan dibawah [[GPL]], Gnutella terus dimajukan tanpa bantuan Frankel, dan menjadi salah satu jaringan rakan ke rakan perkongsian fail paling popular pada masanya; Antara perisian klien Gnutella yang dimajukan adalah [[BearShare]], [[Morpheus]], [[Gnucleus]] dan [[LimeWire]].
 
Frankel diperhatikan oleh AOL selepas itu, dan bertindak membatalkan projek-projek lain yang dicubabebaskan kepada umum seperti enjin pencari MP3 dan aplikasi tampalan untuk [[AOL Instant Messenger]] untuk menghalang iklan dalam applikasi itu. Frankel mengancam untuk berhenti pada ([[2 June 2003]]) selepas AOL memindahkan perisiannya ''[[perisian Waste|Waste]]'', perisian perkongsian fail rakan ke rakan dilindungi kata laluan persendirian., daripada laman web Nullsoft. Frankel kekal dengan AOL selepas itu agar dapat menyempurnakan versi 5.0 Winamp, walaupun pada [[9 Disember 2003]] [[AOL]] menutup pejabat Nullsoft di San Francisco dan membuang 450 pekerja termasuk saudara tiri lelaki Frankel. Frankel mengumumkan dia berhenti dari AOL pada [[22 Januari 2004]] di [[weblog]]nya, menyatakan "Won't repeat it here (in two words: I've resigned). So begins chapter 3... or something cliche/poetic there. Or wait, does I've count as a single word? ha ha."